måndag 30 juni 2008

Farfar minns sin ungdom… #1

För tio år sedan var jag 23 år och hade precis gått ut journalistprogrammet i Göteborg.
Då gällde följande saker:

• Använde man sig av epost när man kontaktade en personalchef fick man jobb eller praktik eftersom man var nere med den nya tekniken. Internet var fortfarande ganska fresh våren 1998.

• Hade man mobiltelefon var man tidigt ute (i alla fall som student). Jag fick en av mamma och pappa eftersom jag ville kunna svara så tidigt som möjligt när den lokala kvällstidningen ringde in sina vikarier. Jag tror aldrig jag tackade nej.

• Pratade man i mobiltelefon längre än fem minuter fick man migrän och kräktes och så var den dagen förstörd. Jo, det är faktiskt helt sant.

• En klasskamrat trodde att jag fått 5000 SEK för att skriva en 300-tecken lång notis om bowlingskjortor i Café (det första "jobb" jag sålde in till dem). Jag sade förstås inte emot och gick direkt ut och köpte en Duffer-tröja som jag inte hade råd med bara för att få honom att må lite sämre.

• En gång fick Christofer Brask stryk i Moskva när han var där och jobbade för Slitz. Det blev en intervju i ZTV om det. Jag minns att jag tyckte att det var hemskt. Min polare Tobias blev förbannad och skrek att jag inte fattade något och att det var det bästa som kunde hända för Christofers karriär.
Kanske var det där fröt till den här boken började gro.
Samtidigt i Jönköping ägnade sig en sjuårig Anders Rydell åt att samla på ugglespillning.

13 kommentarer:

Skafferiet sa...

Ugglespillning 1998? Nej det var 1994.

Sommaren 1998: Jag skulle precis börja på elprogrammet på gymnasiet och drömde om att jag om tre år skulle ha:

- Ett fast jobb.
- Ett körkort.
- En flickvän.

Till mina föräldrars oerhörda besvikelse har jag ännu efter tio år inte lyckats uppfölja ett enda av dem.

Klas sa...

Loser!

JKL sa...

Jag har rubbet men byter gärna alltihop mot dina branschkontakter Anders! Eller, nä, förresten. Körkort mot tre redaktörer?

stefan sa...

Klas, var du med i Hanson som ung?

Klas sa...

JKL: Ge Anders körlektioner!

Stefan: Ja, det har jag väl berättat?

Skafferiet sa...

jlk: Haha, visst.

Fast måste erkänna om jag hade haft körkort så hade jag förmodligen suttit som lokalredaktör i Ödestugu.

stefan sa...

Nu har jag läst meningen "Samtidigt i Jönköping ägnade sig en sjuårig Anders Rydell åt att samla på ugglespillning" säker 20 ggr. Jag skrattar varje gång.

Anonym sa...

Körkort i utbyte mot ugglespillning? Vid det här laget borde väl Anders nog med ugglespillning för att bygga en hel by i Afrika?

Skafferiet sa...

Det är faktiskt en hedervärd hobby, och för den delen så var det inte spillning utan spybollar.

Jag var intresserad av kattugglor och dissikerade bollarna och ägnade många timmar åt att skilja ben från skogsmus, sork och näbbmus.

Anonym sa...

MHÄ...
... hur kan man se sådär gullig ut?

Klas sa...

Jenny Maria: Tack, men det var tyvärr då.

Anonym sa...

[B]NZBsRus.com[/B]
No More Sluggish Downloads With NZB Files You Can Swiftly Find HD Movies, PC Games, MP3 Albums, Software & Download Them @ Accelerated Rates

[URL=http://www.nzbsrus.com][B]NZB Search[/B][/URL]

Anonym sa...

Hello. And Bye.