tisdag 10 juni 2008

Intervju: Jonas Cramby


Jonas Cramby är inte bara en av landets roligaste/bästa skribenter, stjärnbloggare, maratonlöpare, Elmore Leonard-fan, entusiastisk hundägare och mannen bakom formen på vår bok - han är också på gång att bli frilansare. Efter ett antal år som formgivare på Café har han nu sagt upp sig - efter att ha läst andra utkastet av "Byt namn!". Ett tillfälle till självmarknadsföring vi självklart inte kan missa.
Därför fick vi honom snällt att svara på lite lagom ledande frågor:

• Är det sant att boken fick dig att säga upp dig?
– Det var, tillsammans med ett par enormt uppmuntrande erbjudanden, en av faktorerna bakom mitt beslut. Jag ville frigöra mer tid till eget skrivande och när jag läste andra utkastet av Byt Namn! upplevde jag det som en vänlig men bestämd knuff i ryggen.

• Vad var det du insåg som du inte insett tidigare?
– Att en frilansjournalist trots allt inte är lika med arbetslös journalist och att om man bara sköter sina kort rätt kan man få mer pengar och/eller mer tid.

• Har du frilansat tidigare?
– Ja, men då var jag inte mogen för det. Satt mest och surfade på sådana där tidiga porrsajter där bilderna rullade fram aslångsamt och glömde att fakturera.

• Varför tror du att frilanslivet kommer att passa dig så bra?
– Därför att jag vill disponera min tid själv: kunna ta en löptur mitt på dan eller sitta och fila på en idé i en park.

• Var kommer vi att se dig om tio år, hoppas du?
– Då är jag Stockholms Hank Moody.

• Tack!


(Bilden är tagen på Musso & Franks Grill i Los Angeles, ett nästan galet klassiskt film/skribenthak, några dagar efter Las Vegas Marathon.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fan, jag ser inte ut som er formgivare på den där bilden. Jag ser ut som er torped. Perfekt!

Klas sa...

Fast servetten hänger så elegant. Din estetiska bakgrund går inte att dölja.