tisdag 3 juni 2008

Digital stil

En av de saker som Klas och Anders tar upp i boken är hur små detaljer, som exempelvis din mailadress, kan öka eller minska din chans att få jobb:

"Tar du kontakt med en ny tidning bör du använda en seriös mejladress och absolut inte en från hotmail.com. Ett ofta underskattat steg på vägen är att skaffa en professionell adress, gärna en mejl i stil med Johan@johansson.com."

Jag tror att detta kan utvecklas ännu mer. En gång i tiden användes uttrycket Netiquette, men det innefattade snarare att man inte skulle vb:a upprop för att stoppa sajter som Bonsaikitten. Nu rör det sig mer om digital stil (ni får kalla det vad ni vill). Här ingår både hur man "ser ut" när man kommunicerar (mailadress, signatur, hemsidesadress) till vilka sammanhang man syns i (andra hemsidor, bloggar, tidningar på nätet). Allt detta räknas in när ens trovärdighet bedöms.

Sen går det så klart att vända på. En av våra (äldre) författare har en väldigt udda hotmailadress, men dessutom en rolig historia kring detta. Det funkar. Däremot studsade jag betänkligt när jag fick en faktura av Anders i dag: I kontaktuppgifterna en yahooadress som dessutom innehöll en underscore! Sopa framför egen dörr?

5 kommentarer:

Olle Lidbom sa...

Imho, mejladresssnobbism är nys. Jag hänvisar till Lex Björn af Kleen.

stefan sa...

Det är sant, men Björns adress har ju blivit kult. Kan det inte vara undantaget som bekräftar regeln..?

Klas sa...

Jag tror att man kommer undan med nästan vad som helst i mejladressväg när man väl är etablerad. Det där rådet ges i den delen av boken som går ut på att sälja in sitt allra första jobb.

Skafferiet sa...

Björn af Kleens mejladress är precis samma sak som när överklasskids klär sig i trasiga jeans.

Olle Lidbom sa...

touché, Anders!