onsdag 4 juni 2008

En onsdag som alla andra – eller inte?



I sin bok ”Så blir du rik!” har Donald Trump ett helt kapitel om hur hans dagsschema ser ut under någon vecka. Just det kapitlet är det mest spännande i hela boken tycker jag. Minns att DN:s Jonas Thente gjorde samma sak och en gång lade ut sitt dagsschema på sin blogg. Jag tycker det var otroligt underhållande att läsa, det är just sådana där tvärsnitt ur vardagen som säger väldigt mycket om ett arbete.

När jag nu har pulat ihop ett sådant för idag inser jag att jag borde göra detta oftare för att få någon slags överblick över vad jag egentligen gör. Mestadels gör jag bara en massa småplock (och ingenting), men kanske just det säger ganska mycket om just journalistlivet.

09:00 Vaknar.

10:00 Kommer till kontoret och blir lite irriterad över att Klas redan har hunnit träna, städa på kontoret – och dessutom skrivit ett långt inlägg om klass.

10:10 – 11:00 Kollar mejl. Cafés nöjeschef Kristofer Ahlström mejlar och påpekar att Internetbokhandeln rekommenderar Elaine Bergqvists ”Härskarteknik” tillsammans med vår bok.

11:10 – 11:45 XXXXXX från SVT kommer och intervjuar oss om XXXXX. Klas och jag blir efteråt barnsligt nöjda med våra svar.

12: 10 – 13:00 Äter lunch (sallad med sidfläsk + lättöl) med Salka Hallström Bornold på Le Rouges nya uteservering. Vi talar om onda chefer, framtidens utställningar och fiske.

13:15 – 14:00 Klas och jag går och tittar på den nya engelska bokhandeln i Gamla Stan, testar många glasögonbågar på ”Bågar och Glas” och jag inhandlar en rödlackad Kensingtonmus för 411 kronor, samt tre paket ekologiskt kaffe.

14:10 – 14:30 Hanna Arnhög på VeckoRevyn mejlar en intervju till mig. Jag svarar bland annat ”killar är känslomässigt paranoida”.

14:45 Ringer en robotutvecklare och vill boka in intervju + visning av robot fredag den 13 juni. Han insisterar lite oroligt på att byta dag. Jag går motvilligt med på det – och förlorar en fin inledningsmening.

14:55 Ett bud med recex av nya CorelDraw kommer.

15:00 Går till 7-Eleven och köper en smoothie på blåbär, granatäpple och acai, samt postar ackreditering till Comicon i San Diego i juli.

15:10 Klas skriker att han har en ny bokidé som ska göra oss berömda och ge oss ”massor av stipendium”. Jag lyssnar tålmodigt och ber honom sedan lägga den i mappen med alla andra ”geniala” bokidéer – inklusive den storslagna romansviten på 4 delar han presenterade igår.

15:20 – 16:00 Korrar en text till Arena, som dragit ut på tiden. Inser lite trött att jag måste skriva om stora delar av den.

16:15 Spotlight PR mejlar och frågar om jag vill testa den nya mobilen från HTC.

16:18 Camilla på Bonnier konsthall mejlar och påminner om ”The Compass, the Terminal and Phantoms for Five Splendid Stories” ikväll.

16:24 Postar ett blogginlägg på min hemsida om Susan Blackmores föreläsning om "Mem" på TED.

16:30 – 17:10 Inser att jag ska skriva sju krönikor inom en månad till Bon, Din teknik, Forum Aid, Veckorevyn och Gourmet.  Börjar panikartat skissa på två samtidigt. 

17:11 Läser på Det Ljuva Livet att ”nu är jag betydligt mindre avogt inställd till Rydell. Tror att det kan ha varit alla Second Life-texterna som gjorde mig lite skeptisk tidigare. Second Life är nämligen tämligen ospännande.” Klas skrattar rått.

17:15 – Jag skriver den här texten. Jag tittar på min nya Nathalia Edenmont-tavla och funderar på hur jag ska få in den i texten på ett sätt som inte verkar skrytigt. Jag inser att det är omöjligt.  

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill också gå på Comic-Con, ackrediterat eller inte. Under två års boende och en semester i San Diego har jag alltid precis missat av någon anledning. Förra året var flera av mina idoler där och jag blev sjukt bitter.

Skafferiet sa...

Kul, vilka är dina idoler? Jag vill ju ha idolbilder på mig och Teal'c. Och såklart så hoppas jag innerligt på en massa insideinfo om nya Star Trek-filmen. Mums

Anonym sa...

Jag tror att jag var bittrast just då över Kevin Smith, Neil Gaiman och Alison Bechdel. I alla fall är det den bitterheten som var stor nog att vara minnesvärd.

stefan sa...

Gå upp 0900? Det känns inte så journalistiskt.

Skafferiet sa...

Jag är frilansare, inte kontorsslav.

Anonym sa...

Jag intervjuade Donald Trump för några år sedan i samband med att "Så blir du rik" kom ut på svenska.

Karln var den mest effektiva människa jag någonsin träffat. Han gjorde mer på en dag än jag få gjort på en vecka - och kallar Klas mig ändå för Duracellkanin.

Jag älskar Donald Trump. Trots att han tjänar miljarder tar han sig ändå tid att riva ut artiklar ur tidningar som han skickar till vänner som han tycker bör läsa dem. Fantastiskt!