fredag 6 juni 2008

Per Styregårds murvelhak



Gourmets Per Styregård tipsar om murvelhak. Först ut är den anrika syltan Wirströms Pub i Gamla stan i Stockholm:

”Wirströms Pub är den typen av ställe där inte bara de brittiska bartendrarna pratar engelska utan även svennarna för att dom tror att de får ligga mer då. En gång stod jag i baren och lyssnade till hur en extremt vältränad kille skröt för en tjej om hur mycket cognac av märket Jack Daniels han kunde dricka.

Menyn är helt befriad från moderna gastropubinslag. De serverar en hederlig Bangers´n´Mash och underbart knapriga på gränsen till kremerade potatisklyftor.

Men framför allt är Wirströms ett ställe där man kan träffa på fd halvkända kvällstidningsredaktörer på dekis och ha ändlösa diskussioner om det fantastiska utbudet av brun sprit och ale i baren. Wirströms får 4/5 murvlar.”

Besök:
Stora Nygatan 13
www.wirstromspub.se

2 kommentarer:

stefan sa...

En gång höll jag på att dö på Wirströms. Jag satte kyckling i halsen. Pelle (guldspadenprisad ekonomijournalist) räddade mig genom att göra en heimlich.

Unknown sa...

Hehe, en förfärligt historia. Att döma av klientelet tror jag inte du är ensam om nära-döden-upplevelser på Wirströms.