måndag 2 juni 2008

Stolthet – är det bra?

Jag funderar på att lägga till ett kapitel om stolthet…

Men jag vet ännu inte om stolthet är en bra eller dålig egenskap. Det är en egenskap som kan vara oerhört destruktiv karriärmässigt. Inte minst i ett så skitigt yrke som journalistyrket. Jag har flera vänner som vägrar gräva lite skit först för att ta sig framåt i karriären. Hellre än för att lägga ner stoltheten för en stund så står de och stampar i arbetslöshet.

Men sedan finns det ju också de som fortsätter gräva skit alldeles för länge…

Journalistyrkets sopphanterare. De som har blivit skitbärarna. Som hänger fast vid lika tråkiga som enahanda reporter- och redaktörjobb. Och fläker ut resterna av lite krossad stolthet i kommentarfälten på Dagens Media då och då. Eller i ett romanprojekt som aldrig blir av. 

Stolhet – det är svårt.

9 kommentarer:

Klas sa...

Nu tar du åt dig äran igen. Det där med stolthet var ju något JAG tog upp senast vid vårt senaste planeringsmöte.

Skafferiet sa...

Det handlar inte vem som tänker det först - utan vem som skriver det först.

Anonym sa...

Min kille och jag diskuterade stolthet i förmiddags. Han menar att somliga (som jag då) är så stolta att vi sabbar för oss själva. Medan jag låter som en gammal film, typ "men har man inte sin stolthet - då har man ju inget".

Stolthet debatteras alldeles för lite.

Skafferiet sa...

Det är som sagt en fin balans, att vara stolt på så sätt att du missar tillfällen som kan vara bra för din karriär - även i ett längre perspektiv - är enligt mig dålig stolthet.

Men samtidigt så får man ju inte förlora sin integritet. Frågan är ju såklart stolthet - till vilket pris?

Anonym sa...

... dålig stolthet är också stolthet... ;-)

Skafferiet sa...

Ja, men jag tror många blandar ihop stolthet med rädsla för vad andra ska tycka.

Anonym sa...

hur menar du då?

Anonym sa...

...min intuition leder mig på motsatt väg - att de som är typiskt stolta har en förmåga att skita i vad andra tycker - som Maximus i Gladiator.

I verkliga livet kanske skita för mycket i vad andra tycker.

Skafferiet sa...

Älskar att du hänvisar till Maximus.

Jag tycker att stolthet i sig är bra, men det är inte smart. Det riskerar att hämma din utveckling och karriär. Stolthet är ju fyrkantigt.