torsdag 5 juni 2008

Mejlpersonlighet

Angående diskussionen om digital stil nedan. I vetenskapstidskriften ”Journal of Research in Personality” presenterades i våras en undersökning om vad mejladresser egentligen säger om personlighet. Forskare vid Universitet i Leipzig bad en panel på 100 studenter att bedöma 600 mejladresser, och gissa vilken personlighet ägaren hade. Tydligen stämde gissningarna väldigt väl med personerna bakom.

Mejladresser som berättade mest om bärarens personlighet var de med nummer eller påhittade namn.

Lär mer här.

Kan kanske tillägga att de 600 adresserna tillhörde tonåringar. Vilket ju kan tydas som att man kanske inte ska ha kvar sin hotmail, skunk eller lunarstorm in i yrkesverksam ålder. 

Mina målbrottsmejladresser:

warbaby11@hotmail.com
brum_15@hotmail.com
choleramorbus@hotmail.com (används fortfarande)

Jag tror det är dags att även ni bekänner era mest pinsamma adresser.

9 kommentarer:

stefan sa...

Jag har aldrig haft några problem att få "mitt" namn som mailadress hos gratistjänsterna. Däremot hade jag en adress som var isaac_gaylord@spray.se, men den är inte så pinsam tycker jag. Jag tog det från en sf-hjälte i en obskyr 70-talsbok (Skräpplaneten?).

stefan sa...

Tillägg: när jag var liten, och alltså potentiellt sett skulle kunna haft riktigt pinsamma mailadresser, fanns inte internet.

Skafferiet sa...

Att du hämtar inspiration från en "obskyr" sf-bok till din mejladress tycker jag säger väldigt mycket om dig.

Anonym sa...

Åhå! Men jag har ju varit så generös att jag GAV dig åtminstone gmailadressen, redaktörn! Man får försaka en del för sin bror.
Isaac Gaylord var dessutom en humoradress, inget seriöst shiznitz. Väl?
Jag kan berätta att Isaac Gaylord användes av Stefan åtminstone 1996 SOM SIGNATUR snarare än mailadress (scoop?):

To: Martin Sunnerdahl (dat91msu@ludat.lth.se)
From: stefan.sunnerdahl@jmg.gu.se (isaac gaylord)

JKL sa...

Min första mailadress var: flottapannkakor@hotmail.com

Anonym sa...

arla666@hotmail.com
deathsucker2000@spray.se
soft_thug@spray.se
salvation_denied@hotmail.com (fortfarande aktiv)

Anonym sa...

Jag hade ett tag deep@usa.net och det pinsammaste var väl domänen. ;)
Sen blev det deep@journalist.com...

Anonym sa...

people_rise @ .....

används....skall byta direkt när jag kommer hem.

annawallen sa...

numera har jag en jobbadress, men för några år sen..
lenin_4ever@hotmail.com

den blev ohållbar tillslut

Er blogg är grym! ser fram emot boken. Och festen.