måndag 23 juni 2008

Lärarbarnen

Jag undrar en sak, är journalister lärarbarn? Det känns som var och varannan journalist jag träffar har en förälder som arbetar som lärare, rektor, lektor eller något annat anknutet till skolan.

Jag hade själv en gång, i ett svagt ögonblick, funderingar på att bli lärare. Gudskelov (älskar det ordet) så blev det inte så.

Jag har funderat på om det beror på att läraryrket är den lärda medelklassens standardyrke. Ett tryggt småborgerligt landsortsyrke. Människor som försöker läsa Lars Noréns dagbok, prenumererar på Tidningen Boken och hyr ett hus på Österlen. Människor som har tre bokhyllor, ser på Kobra och köper Saltå Kvarn. Människor som är utfyllnaden på Bokmässan.

De får två barn, sedan skiljer de sig. Barn som vill något ”mer”. Som suckar över sina föräldrars Mankelltillvaro. Som flyttar till Stockholm. Som drömmer om att bli författare – men slutar som journalister.

Kanske så... Eller?

13 kommentarer:

Anonym sa...

Lärarbarn? Guilty as charged...

Anonym sa...

Jag med - fast jag är barn till en invandrad universitetslärare och en bohemisk skriftställare. Så det är inte så mycket suckar och ögonhimlande som det är stilla beundran och mycket att leva upp till.

Anonym sa...

Hahahaha, jamen jag är lärarbarn. Båda föräldrar var lärare. (fast pappa drömde om att bli journalist...)

Så blev jag journalist men har inte flyttat till Stockholm.

Anonym sa...

Jag ser fram emot att få läsa "Byt namn".
Jag är nybörjar skribent och du är en av mina största förebilder (:

Anonym sa...

Jag hatar lärarbarn. De har fått saker gratis i livet medan jag kämpat uppströms i motvind, ständigt hånad för min bakgrund. Jag är self-made millionaire och har bara respekt för autodidakter.

Anonym sa...

Över huvud taget personer som är barn till akademiker ska spöstraffas. Eller åtminstone skrattas åt i lönndom.

Anonym sa...

Sitter inte alla svenskalärare inne med en ofärdig roman på loftet och tvingar helt ovetande in sina barn i skrivandet?

Undersök vilken sorts lärare som är föräldrar till journalister...

För övrigt anser jag att Klas borde byta namn till Slak Manek.

Klas sa...

Hej brorsan,

du har rätt, vi får sätta igång den där undersökningen nu.

Skafferiet sa...

Alice: Tack, vad roligt :)

Kristofer: Sluta bygga myten om dig själv som underdog.

Klas sa...

Kristofer: Ja, svälj det förgångna. Lid med oss som betalar av studielån i stället. Du däremot drar bara in cash och samlar på hög.

Anonym sa...

Räknas förskollärare? Jag är tveksam...

Anonym sa...

LOL

Jag koketterar svårt med min klassen-under-arbetarklassen-bakgrund.

De enda böckerna i mitt barndomshem var Nordisk kriminalkrönika som en försäljare lurat på min pappa, jag har fler kusiner som suttit i fängelse än som tagit studenten – allt detta medan lärarbarnen åkt räkmacka.

Anonym sa...

Så rätt
Sorgligt nog.
Även Norens farfar var rektor om jag inte missförstått ngt ?
Rektor med visst asocialt förflutet?
Jag, hans dotter och hennes styvfar
.Om än inte utövande.
Ett tryggt yrke kan tyckas men ack så bedrägligt.
Dina iakttagelser är utan tvekan riktiga.
Varför är det så ?