söndag 15 juni 2008

Ovärderligt och värdelöst

Som jag skrev nedan, så kan det vara bittert att inse att det kan betala sämre att nå fler. Men egentligen finns det inte alls en motsägelse i detta. Det är ju en utveckling som bara har ökat de senaste decennierna och som har allt att göra med informationsinflationen, till följd av teknikutvecklingen.

Stewart Brands förklaring är ju numer klassisk, och det går inte att säga det bättre:

"On the one hand information wants to be expensive, because it's so valuable. The right information in the right place just changes your life. On the other hand, information wants to be free, because the cost of getting it out is getting lower and lower all the time. So you have these two fighting against each other."

Därför blir ju information som når många billigare eftersom som den är ospecificerad. Till "de många" har ju underhållning fått ett långt högre värde. Men om du ger rätt information till rätt människor vid rätt tillfälle, så kan de vara beredda att betala hur mycket som helst för den. Det kan jag också göra.

Inget nytt under solen, det blir bara allt tydligare när även gamla rävar hoppar av de stora medierna för att starta "sajter".

Inga kommentarer: