måndag 30 juni 2008

Ännu en åttiotalist: Cissi Wallin



Under vårt besök i P3 förra veckan satt Cissi Wallin som sidekick (född 1985), utöver alla de andra tusen grejer hon gör. En mer tvättäkta framgångsrik medieåttiotalist är svår att finna, så därför fick det bli en liten intervju.

Du gör mycket saker, berätta kort om allt du håller på med?
– Jag skriver kolumner för Metro (deras yngsta kolumnist), driver bloggen WALLINISTAN (www.metrobloggen.se/cissiwallin), sidekickar i P3s Brunchrapporten, frilansskriver för alla mellan Bang till Starlet, driver ett hemligt tv-projekt och skriver en ungdomsbok om aldrig uttjatade temat "kufig i småstan" Plus att jag narcihorar, som man sig bör som åttiotalist och mediemänniska.

– Jag lever mina drömmar med och utan pretentioner. Det oprettiga i det jag gör bottnar väl i att jag kommer från ett hem och en småstadskrets utan något som helst media och kulturintresse. Det har gjort mig totalt orädd (på gott och ont) för att kasta mig in i projekt och kreativa världar. Det prettiga är väl att jag blivit "murvelsmittad" som alla andra och köpt skinnjacka, chinos och magasin jag knappt fattar ett skit av på Pressstop som "inspiration".

Vilken titel skulle du helst sätta under ditt namn? Entreprenör, mångsysslare…
– Ehm... Mångsysslare associeras ju fortfarande med någon form av oseriös verksamhet så jag väljer Kreatör. Det är en bra titel.

Varför gör du så många saker? Är du otroligt rastlös eller bara otroligt mångbegåvad?
– Bägge! Jag är mångbegåvad i kombination med en diagnos jag ganska nyligen fick – Hyperaktiv (bokstavsbarn) i kombo med lätt autism. Då blir man som mig. Överallt och ingenstans. Dessutom är jag sjukligt nyfiken på det mesta.

Varför är åttiotalisttjejer så framgångsrika (om du håller med)?
– Åttiotalistsnubbar är väl också framgångsrika som fan? Vår generation är väl just så rastlösa, narci och öppensinnade som krävs för att göra karriär. Vi är oftast orädda och överskattar vår kompetens och våra kvalifikationer, därför vågar vi chansa och därmed även skrapa vinstlott. Dessutom är vi väl mer jämställda än våra förfäder, det gör ju att även brudarna vågar gapa efter mycket och förverkliga sina visioner.

Åttiotalistsnubbar? Berätta, vilka?
Jamen finns väl massor i den här branchen... Du? Kristofer Ahlström? Ronnie Sandahl, Viktor Barth-Kron, Björn Af Kleen? Per Lernström, Nisse Edwall... Fan kommer inte på några fler och flera jag droppat är säkert sjuttiotalister men, det finns en drös.

Vilket är ditt bästa tips till unga personer som vill jobba med media?
– Bara gör det! Kör på! Det är mina bästa råd. Skit i om du inte sitter på en enda kontakt, ring, mejla, ligg. Ryggdunkande är väl fint, men begåvning och driv vinner alltid.

15 kommentarer:

stefan sa...

Aha! Hon tycker att man ska ringa. En av era teser (RING ALDRIG) rätt ner i avloppet.

Anonym sa...

Jaha, så kom dagen då jag slutligen sållade mig till 80-talisternas skara. Förbannelsen med Peter Pan-looken, antar jag. (Å andra sidan sportar jag Peter Pan-looken 100 gånger hellre än gubblooken.)

/K

Skafferiet sa...

Kristofer: Jag trodde verkligen att du var tjugotvå tills Klas sa att du var 70-talist. Du är en gökunge.

Klas sa...

Senast jag var på bild bredvid Kristofer påpekade någon elak jävel att jag såg så sliten ut. Det glömmer jag aldrig. Kristofer är verkligen Peter Pan, den evige pojken.

Anonym sa...

Det känns som att ni drar gränsen för åttitalist någonstans vid typ 84, för att det blir så mycket pikantare då. En sån här gammal tant som jag har ingen chans, trots rätt siffra på körkortet.

Cissi Wallin sa...

Hahaha, ni fick mitt råd "Ring/mejla/ligg på" till "Ring/mejla,LIGG" Jomen det är väl ok... Ett gammalt beprövat framgångsrecept. Sära och segra liksom.

Varför ska man inte ringa? Snälla berätta.

Ciss.

Klas sa...

Cissi: Man stör stressade människor. De riskerar att bli sura omedvetet bara för att de, ofta, tvingas ta beslut direkt när någon väntar i luren.

Det gäller förstås inte alltid, men påfallande ofta har vi märkt.

Cissi Wallin sa...

Klas, jag har haft MASSVIS med framgång via luren. Man ska inte UTGÅ från att man stör, man ska utgå från att de satt och väntade på just ett samtal från den fantastiska kreatör man är. Mejlen är snart död.

Och nu tror du säkert att jag använt min "kvinnliga list" via telen men näpp, den är nämligen nästintill ickeexisterande. Brukar däremot använda mina vassa erfarenheter från min karriär som telefonförsäljerska av spärrtjänster.

Klas sa...

Cissi: Jag tror försäljningserfarenheten är toppen. De flesta saknar ju den träningen i att lägga fram sitt ärende (och det är det vår tes grundar sig i)?
Varför tror du mejlen är död?

Cissi Wallin sa...

Njae den är kanske inte död men gravt överskattad. Folk är ju överlag så förbannat sega på att SVARA på mejl. På telefon kommer ingen undan. Sen är en personligare kontakt alltid härligare!

Anonym sa...

Jag håller med om att man inte ska ringa. Jag avskyr folk som ringer till mig. Jag har till och med slutat svara i telefon på jobbet (med ledningens godkännande kanske ska tilläggas).

Telefon är ett gissel, det var bättre förr när man slapp ha en telefon med sig hela tiden.

Anonym sa...

Jävla bakåtsträvare;) Vänta bara tills ni får höra min kvittrande/kraxande stämma i örat, då förvandlas ni till ja-sägare hela bunten.

Ha en fantastisk sommar folks.

Anonym sa...

Blev plöstligt Cecilia, skumt.

Cissi

Skafferiet sa...

Det största problemet som jag ser med telefonsamtal är att de inte går att planera. De förstör möjligheten till sammanhållen arbetstid.

stefan sa...

Även om jag också ogillar när folk ringer tycker jag att Cissi/Cecilia har en poäng. Jag tror på kombot mejla först, ring sen.