tisdag 3 juni 2008

Att vara offentlig eller inte

I nya New Scientist finns en artikel, "Don't let cyberspite destroy your good name", och den handlar om företag som städar upp på nätet efter dig. Man kan likna dem vid de som städar upp en olycksplats - de kan plocka upp arga angrepp och taskigheter och placera dem i svarta sopsäckar. Eller som maffiastädaren i "Eastern promises"…
Detta tangerar också samma ämne - om hur man tar makten över sin egen google-sökning.
Ett av förslagen på nya kapitel i vår bok har arbetsnamnet "Offentlighetsprincipen". Det är planerat att ligga i den senare delen, den som handlar om hur man förvaltar en karriär, och tar upp frågan om exakt när man tjänar på att göra en digital J.D Salinger – det vill säga lägga ned bloggen, hemsidan och försvinna från exempelvis Facebook eller liknande nätverk – och hur det påverkar varumärket. Då ingår förstås den sortens städningar. Ett försvinnande kräver lika mycket arbete som en etablering, om inte mer.
Jag tror att kapitlet kan bli ganska kul, men frågan är bara hur långt det offentliga minnet är? Ta exempelvis Sigge Eklunds klassiska blogg och Karin Olssons och Björn af Kleens Diagnos. De hjälpte till att bygga deras karriärer och lades ned i exakt rätt tid. Men när är exakt rätt tid? Och hur vet man det?
En annan fråga är hur bytet av forum fungerar - tänk Dåligt Smink mot Caroline Ringskog Ferrada Nolis Rodeo-blogg?
En tredje är hur länge ett intresse för en blogg håller i sig idag och imorgon så länge den inte är kopplad till ett visst projekt eller ämne?
En fjärde är hur länge en död blogg ska få ligga kvar?

1 kommentar:

Einar sa...

Den här? Evigt! Fantastisk webbarch.