måndag 2 juni 2008

Vem har bytt namn?

Lars Ulvestam har gjort det. Även Hasse Telemar. Liksom Pontus Schultz. Bengt Bedrup föddes som en Nilsson. Staffan Heimersson som en Svensson. Jag talar naturligtvis om namnbytet.

Sedan man avskaffade den gamla fina journalistiska kulturen med signaturer så har namnbytet blivit allt vanligare. Det är förmodligen få yrkesgrupper (förutom Idolartister och fd Robinssondeltagare) där namnbytet är lika vanliga förekommande som inom journalistyrket. En del är sublima, som att krydda sitt namn med en förkortning som ett ”M” eller ”P”. Andra är mer genomgående.

Men varför inte? Journalister har bara sitt namn. Och i en tid då alla talar om att vårda sitt ”varumärke” finns det inget som är viktigare än en riktig snygg ”logotyp” efter sin krönika.

Vi vill gärna ha hjälp med att veta vilka journalister som har bytt namn. Den som kommer på flest belönas med en vacker dedikation i vår bok.

7 kommentarer:

Wille sa...

Den jag genast kommer att tänka på är Claes Runheim. Men det är mest för att jag tycker att det skulle vara mycket humor om Klas (er Klas alltså) hade döpt om sig till Åkesson istället för Ekman... :)

Klas sa...

Wille: Det har du förstås rätt i. Ska försöka övertala min fru. Ledsen att jag aldrig mejlade över Kiev-tips förresten. Lyckades aldrig hitta det attans textdokumentet, men hoppas ni hade det toppen!

Wille sa...

Det är lugnt klas, det var fullt upp ändå. En riktig toppen-stad. Har inte hunnit få upp några foton direkt från Kiev men har ett gäng från Tjernobyl här. :)

Anonym sa...

hej, hör ni - är det bara män ni vänder er till? det är bara män i bilderna, bara män i exemplen - hur ska vi kvinnliga journalister lyckas?

Skafferiet sa...

Karin: Det kommer, ni har mycket större möjlighet att lyckas. Vi planerar en liten miniserie om just det.

Anonym sa...

jag skulle gärna höra er syn på efternamnutfasningen, den som t ex Linda Skugge gjorde när hon gick från Norrman till Skugge via Norrman-Skugge.

Snygg bytesaffär tycker jag, men vågar man lita på att bytet slår igenom på bred front?

Anonym sa...

finns det rentav exempel på någon som försökt byta men inte lyckats?