torsdag 26 juni 2008

En liten murvel



Jag sitter och skriver en lista om kända journalister på vita duken. Visst, det är lätt att lista journalister ur klassiker som Alla presidentens män, Pelikanfallet och Citizen Kane.

Men ju mer jag tänker på det desto mer måste jag erkänna att rumpnissen nog är den bästa journalistskildringen.

Riktiga små murvlar. Bor i hålor i marken.

Bär klassiskt journalistmode. Se likheten med till exempel Göran Greider, som förutom ha anammat hela rumpnisse-stilen från färgskalor till livsstil även helt oblygt verkar har snott frisyren från rumpnissarna.

Är enligt susning.nu en ”Liten varelse med begränsat ordförråd.”

Ställer irriterande ofta frågan: Voffor gör di på detta viset?

18 kommentarer:

Wille sa...

Glöm inte de bästa journalist-filmerna någonsin. Fletch 1 och 2.

Anonym sa...

Om du inte har med His Girl Friday kommer den frågan absolut dyka upp från mitt håll.

Hur skulle rumpnissarna uttala "Hur känns det?", undrar jag...

Skafferiet sa...

Ja, kom med filmtips. Behöver fler.

Anonym sa...

His Girl Friday, som sagt; Network; Broadcast News - får man säga Anchorman? Mina vänner sa häromdan att min dag hade varit som kattmodeshow-sekvensen. (Jag tror jag hade varit ute i ett plocka-själv-jordgubbsland.)

Spindelmannen-filmerna har ju också lite lätt vansinniga journalister.

- Good night and good luck?
- Never been kissed! Myten om undercoverjournalisten i sitt esse.
- Salvador - krigsjournalisten.
- Fear and Loathing och förstås Dolce Vita.

Eh, jag ska sluta nu. Jag kan hålla på så här hela dan.

Skafferiet sa...

Jag tycker egentligen "Mad Men" är mer inspirerande.

Kanske beror på att det är så livet ser ut för en icke-konfliktsökande journalist som mig. Jag vill helst sitta med fötterna på mitt feta skrivbord och tänka.

Klas sa...

His Girl Friday… Det man gillar med alla de gamla screwballkomedierna är ju att det så gott som alltid var en journalist i huvudrollen.

stefan sa...

Jag tycker en rumpnisse är en utmärkt förebild. Till skillnad från Anders gillar ju jag journalister som inte ger sig, som frågar på tills de får svar. Typ Johan Zachrisson Winberg. Det är fan en riktig journalist.

Anonym sa...

Om ni behöver en journalist med filmutbildning att frilansa in ett kapitel är det förstås bara att säga till... Jag kan hyfsa statistiken lite, jag är både tjej och har Annat Etniskt Ursprung.

Skafferiet sa...

En riktig stereotyp menar du väl?

Man, hård, granskande, okammad.

Skafferiet sa...

Julia: Haha, intressant. Mejla lite roliga förslag.

stefan sa...

Jag tycker varken "hård" eller "granskande" är något negativt omdöme. I alla fall inte när det gäller journalister.

stefan sa...

Julia: du har ju redan gett Anders massor av gratisuppslag. Tycker att du är värd en valfri Atlasbok för det. Maila mig din adress och val av bok så skickar jag på posten. (Du är den tredje person som jag gett samma erbjudande, ingen har nappat so far. Gillar inte folk gratissaker längre? Eller har vi inga roliga böcker?) Ps. Jag är ingen stalker.

Skafferiet sa...

Det kommer en bok som heter Gratisgenerationen, du borde läsa den Stefan: http://www.bokus.com/b/9789170373206.html

Anonym sa...

Jag älskar gratis saker, särskilt om de går att läsa, och har skickat ett mail. Hurra!

Olle Lidbom sa...

Jag gjorde en lista på Vassa Eggen för ett tag sedan.

Olle Lidbom sa...

F ö tycker jag His girl friday är den absolut mest överskattade filmen.

Fucking buskis.Jag hatar screwball.

Klas sa...

Lidbom: Let's agree to disagree. Har man jobbat på kvällstidningsredaktion så tror jag faktiskt att His Girl Friday har en del att erbjuda i form av igenkänningshumor. Fortfarande.

Anonym sa...

"Perfect" med John Travolta som Rolling Stone-reporter är den bästa journalistfilmen näst efter "Citizen Kane".