måndag 1 september 2008
Kritik av kritik av kritik av kritik...
Få som läser den här bloggen har väl missat Kjell Häglunds artikel Bloggarna gör det bättre i senaste Fokus. På hemsidan följer man helt i tidsandan upp med att låta kritiker kritisera kulturkritiken (gratis). Något jag även länkar till eftersom jag deltar.
PS: Detta är ett mediekedjeblogginlägg. Om du inte länkar till det här inlägget kommer din hårddisk med din nästan färdiga (och helt originella) roman om en bitter mediemänniskas cyniska liv på Riche att krascha.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
11 kommentarer:
Haha, Anders, dina svar är väldigt bra men upp till Natalia Kazmierskas nivå når du inte än. Tre ordentliga örfilar på typ 500 tecken. Världsklass.
Ja, stabilt av Natalia. Kunde bara lägga mig som en kuvad hund i kommentarerna. (Kör hundtema idag: http://www.weirdscience.se/?p=1546)
Men... är tre örfilar på 500 tkn verkligen "världsklass"? Får inte Charlie Brooker in minst tre örfilar per bisats – och åt tre olika håll?
Fast samtidigt blir resultatet att Kjell på sätt och vis får rätt. Kulturdebatt blir roligare, snabbare och på ett bra sätt lite hårdare och mer intressant på nätet. Vem skulle vilja vänta på ett svar en vecka?
Okej, jag svävade i väg lite. Den absoluta eliten i Sverige då?
Anders: Fast den här meningen i ditt inläggsvar på Fokus är problemfylld: "Jag vill inte läsa en recension av en allmän kritiker. Jag vill läsa en recension av en filmkritiker som bara är expert på japanska game shows eller frat pack." Det är exakt den inställningen som dödat rockkritiken. Tidningarna har i dag techno- och hårdrockspecialister som enbart jämför andra skivor inom samma genre. Och texterna försvinner upp i sin egen navel. Jag skulle mycket hellre läsa vad Tom Wolfe, 102 år gammal, skriver om en Slipknot-konsert än vad hur många plus den får på bloggar. Att ha så kallad koll kan innebära något rakt motsatt från att vara expert.
Ja, det händer relativt ofta att jag lurar mig själv genom att lita för mycket på genrekunnande, numera. Skälet till att jag själv, som nybliven 13-årig punkare, samtidigt kunde börja gilla soul, reggae och t.o.m. country var ju att de genreöverskridande, breda rockskribenterna hjälpte mig. Man får inte längre den typen av guidning in i nya genrevärldar. Problemet är inte att dessa är "tillslutna", utan att de saknar utblicken, förmågan att korsrelatera till andra genrer.
Rena genreskribenter skriver ju bara för andra rena genrenördar.
Jan: Jag läser inte musikkritik så kan inte tala för just det. Men håller såklart med om att det kan vara "underhållande" att läsa genreöverskridande kritik, som ger nya perspektiv. Till exempel när Peter Englund recenserar Europa Universalis.
Jag är dock kanske mer intresserad av just detaljer och insyn som bara en insatt kritiker kan ha. Till exempel när det gäller Battlestar Galactica, jag vill lusläsa oändliga genomgångar av varje avsnitt och djupgående tolkningar på varje ny cylon som äntrar scenen.
Hör jag orden Battlestar Galactica högt en gång till i lokalen så går jag fan bärsärkagång.
Klas: Vore värt att se, är det därför du har cykelhjälm inomhus?
Jag tycker i min enfald att Jessica Björkäng är mest spot on. Natalia är vass men säger precis vad man förväntat sig att hon skulle säga.
fokus på fokus
(postar länk för att min riche-roman inte ska gå åt skogen)
Eric: Jag håller med. Ett bra svar örfilar inte bara, utan tillför någonting som kan föra diskussionen vidare.
Jag håller inte med Natalia, anledningen till varför hon mest ser "vita, värdekonservativa manliga popkulturkritiker" beror ju på att hon arbetar med dem/för dem.
Man ska väl dock tillägga att den här kommentarstråden är ovanligt homogen :)
Skicka en kommentar