torsdag 25 september 2008

Intervju: Elin af Klintberg

När Elin af Klintberg lämnade RES för att ta över PLAZA Magazine 2005 började det hända grejer med en tidning som dessförinnan visserligen var snygg, men knappast känd för sitt innehåll. Sedan dess har tidningen rekryterat skribenter som Anna Hellsten, Annina Rabe och Salka Hallström Bornold och en massa fantastiska fotografer.
Nu är det kanske inte varje journalist som får tillfället att göra om en tidning, men Byt namn! pumpade Elin på hur man går tillväga rent taktiskt ifall chansen ges.


Hur snart efter att du tacka ja till jobbet började du tänka ut förändringarna?

– Eftersom min uppsägningstid från tidningen RES var tre månader lång hade tankearbetet med PLAZA:s förändring redan satt igång då jag började hösten 2005. Vissa förändringar kunde jag genomföra direkt, medan andra tog flera år att förverkliga.

Vilket var det viktigaste steget?
– En skaffa en ny och fantastisk redaktion! Man kan och ska aldrig göra en tidning ensam. Att sätta ihop en redaktion med stjärnor som Kai Ristilä (AD), Peter Reuterwald (modechef), Salka Hallström Bornold (moderedaktör), Hanna Nova Beatrice (designredaktör), Bo Madestrand (journalist) och Catherine Turek (redaktionsassistent) är bland det bästa jag någonsin gjort.

Vad var det som gjorde att Plaza först kändes så intressant?
– Jag såg en tidning som under lång tid haft ett snyggt skal men som saknade ett vettigt innehåll. Där i låg också den stora utmaningen, jag ville göra en angelägen tidning om mode, design och arkitektur med både och djup och skärpa. Helt enkelt en tidning om yta som inte var ytlig.

När man tar över en tidning för att förändra den - tvingas man då uppträda extra hårt första dagen?
– Ähh, jag försöker alltid att vara mig själv och har inte några diktatoriska böjelser. Men eftersom jag i viss mån fick ärva en redaktion och hade siktet inställt på att värva en helt ny sådan, så var första tiden på PLAZA ganska tuff. Men jag försökte ha siktet inställt på målet, och blev inte för blödig under resans gång.

Hur hanterar man orolig personal och förskräckta frilansar?
– Man försöker att vara så tydlig och rak som möjligt. Det är bättre att säga som det är än att vagga in medarbetare i en falsk tro om att allt är som vanligt.

Har du några tips om hur man rekryterar rätt folk?
– I mitt fall har jag anställt människor som jag redan har jobbat väldigt tajt med, antingen på frilansnivå eller på tidigare arbetsplaster.

Vilken förändring är du mest nöjd över?
– Den nya journalistiska höjden! Samtidigt är jag också supernöjd med vår nya form som jag utarbetat med vår fantastiska AD Kai Ristilä, den har gett oss både Svenska Designpriset och Sveriges Tidskrifter AD-pris.

Är det något under den här perioden som du ångrar?
– Ja, en rejäl felrekrytering för ett par år sedan och att min ledarbild under 2007 var alldeles för sexig.

Hur hanterar man de konflikter som jag antar är oundvikliga när man renoverar en tidning från grunden?
– Genom att vara professionell och mänsklig.

Vad är de absolut vanligaste förslagen ni får in till Plaza?
– Dagligen får vi in flera modejobb från hela världen med extremt varierande kvalitet. Endast en gång under mina tre år här på PLAZA har vi publicerat ett modejobb som kom in på det här sättet. Vad gäller journalister är det många som vill gå i "Alvar Aaltos fotspår".

Vilket är det vanligaste felet du tycker att frilansare gör?
– Om man aldrig tidigare har jobbat för PLAZA och vill sälja in ett jobb så tycker jag att det är viktigt att man har koll på själva tidningen. Det blir lättare att hamna rätt med sina idéer om man förstår vad tidningen står för.

Vad krävs för att någon som lämnat ett dåligt jobb ska få en andra chans?
– Alla mina frilansare får alltid en andra chans, både journalister och fotografer. Blir det inte bra då, så får man gå in själv och försöka rädda texten eller bildjobbet - sista utvägen bli att ställa jobbet. Men det händer mycket sällan.

Finns det något råd som du önskar att någon gett dig tidigare under din karriär?
– Ett bra magasin bör innehålla dessa tre saker: hjärta, hjärna och skrev.

Vilket är ditt största misstag under karriären?
– Att jag som nybakad Poppiusstudent för cirka tio år sedan skrev tre artiklar för tidningen Lifestyle.

Och vad är det absolut bästa val du gjort?
– Att jag tog jobbet på PLAZA!

Vem skulle du vilja nominera till vår tävling om Sveriges bästa medianamn?
– Får man nominera sig själv?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Är det inte intressant att Plaza har ett av branschens sämsta rykten bland frilansare? En kompis artikel blev publicerad i tyska Plaza utan hans vetenskap och arvodena ligger under all kritik. Jag tror det är viktigt att inte stenhårt driva magasin som företag med fokus på vinstmarginaler. För det är klart att en tidning som Plaza gör pengar, problemet är bara att $ hamnar i toppen....

Klas sa...

Plaza hade dåligt rykte. Tror däremot inte att det stämmer idag. Har inte haft några problem när jag skrivit för exempelvis Gourmet och Plaza Kvinna på sistone.

Anna sa...

Jag drömmer om att skriva för Plaza Magazine, men de har blivit tuffa när det gäller frilansare. Nu skall man ha lång erfarenhet och ett namn. Förr kunde ju många rookies skriva, och de är väl de som varit missnöjda. Ofta är amatörer inte medvetna hur det funkar, och när de sedan blir refuserade så blir de sura och skriver inlägg. Monocle och Plaza skulle jag vilja göra nåt för.