onsdag 10 september 2008

Mormor heter Bonnier

Nu har jag lyckats fått tag i Journalisten. Måste berömma tidningen för deras dynamiska artikelplacering, att en Cecilia Hagen-intervju som inleder:

"Av fin familj - mormor född Bonnier. Diplomatdotter. Internatskola i Sigtuna från det att hon var tolv tills hon tog studenten.
- Kungen var två år äldre än jag, men gick två klasser efter mig."

På någon sida senare ställs mot mitt upplyfta citat:

"Vår ambition är också att utjämna chanserna lite för människor som inte har ett bra namn eller en sådan klassbakgrund att de självklart får ett jobb. För det finns mycket nepotism i branshen, det finns en medieklass med folk som i princip får en kvällstidningskrönika i 16-årspresent."

2 kommentarer:

Klas sa...

Jag såg det faktiskt det upplyfta citat som en kommentar till Hagen-intervjun.

///Maja Lundgren

Anonym sa...

Allt handlar om referensramar.

Samt hur mycket man vet - jag hade en kurskamrat som var brorsdotter till Göran Greider, men det visste man inte om hon inte berättade det (eller man hade stenkoll på allt och alla).