torsdag 18 september 2008

Andra röster, andra rum

Det finns en historia som cirkulerar på bägge kvällstidningarna om hur den andra av dem en gång i tiden brukade använde en pseudonym som fick underteckna rewritade TT-telegram. Det framstod därmed som att denna tidning hade en världsreporter som den ena dagen befann sig i Vietnam och senare på samma eftermiddag i Guinea-Bissau.
Detta faktum störde den andra som efter en tids irritation kom på en genial lösning.
Man förde in en artikel om hur den andra tidningens påhittade medarbetare plötsligt avlidit under en arbetsresa.

I inlägget nedan tar Anders upp en kvinnlig pseudonym jag använt mig av på grund av rent namnestetiska skäl. Faktum är att det funnits fler. En tidning jag jobbat för använde sig ofta av ett par som sedermera höll i ett väldigt omtalat veckobrev. Innan jag började skriva för tidningen ifråga undrade jag ofta över vilka de här typerna egentligen var. Svaret fick jag efter att ha skickat ihop ett jobb jag själv var lite tveksam till. Den kändes lite smått sleazy, helt enkelt.
"Oroa dig inte för det här", sa redaktören och när jag fick tidningen i min hand hade en av dessa två skribenter undertecknat notisen i stället. Aha-upplevelsen fick mig att sitta och skratta en hel lunch.
Tidningar (numera nog mest magasin) använder ibland pseudonymer av just sådana skäl. I andra fall handlar det bara om att det ska se ut som att man har några fler medarbetare än vad man har (det skulle ju se fattigt ut om en enda skribent visade sig ha skrivit ett helt notisblock).
Det finns förstås massvis att säga om bruket av pseudonymer. Det är inte etiskt försvarbart et cetera, men för en journalist kan det faktiskt vara nyttig skrivträning. En riktigt bra pseudonym blir en sorts karaktär du får skriva som, någon med en helt annan bakgrund, kanske med ett annat kön.
Ett bruk som till exempel visat lämpa sig väldigt bra i bloggformat. Och som, i min gamle JMG-klasskamrat Olle "Mats Hård" Svalanders fall, till och med slutade med en debutroman.

34 kommentarer:

stefan sa...

Dina klasskamrater verkar ha en fäbless för pseudonymer.

Klas sa...

Olle, jag… Vet du några fler?

Anonym sa...

Intressant ämne det här.

Klas sa...

Jonny: Kul att höra av dig. När träffade du Jörgen Back senast?

stefan sa...

Hemliga pappan. Det finns säkert fler.

Anonym sa...

Det här är egentligen värt ett eget inlägg, men jag bjuder de hängivna bytnamnarna på det ändå.

Ni vet väl hur man gör? För att skapa den perfekta pseudonymbylinen?

Man tager sitt andranamn, samt sin mammas namn som ogift.

Med andra ord: Ser ni nånsin en artikel signerad "Johannes Ingeson", då ska ni vara VÄLDIGT misstänksamma.

Anonym sa...

Fuck Back. Vi har en biff.

Klas sa...

Andreas E: Mitt problem med just det upplägget är att jag har en kusin som heter exakt så.
Men jag brukar också vanligtvis blanda in ett släktnamn.

stefan sa...

Jag skulle bli Olof Johansson. Känns sådär.

Anonym sa...

Jag skulle bli Håkan Fack. Försök slå det.

Klas sa...

Har Håkan Fack skrivit något?

Anonym sa...

Jag skulle bli det ordinärt klingande Maria Gustafsson. No offense till de som heter detta, men det är inte jag.

Det är intressant vilken identitet ett namn bär med sig egentligen. Tidningen Vi skrev om det här, en av medarbetarna fick det exotiskt klingande Mumrik Dyksztejn. DET är väl ett journalistnamn som heter duga!

http://www.vi-tidningen.se/templates/ArticlePage.aspx?id=10515

Anonym sa...

Klas: Nej inte än. Men jag funderar på att lansera honom på den engelska herrtidningsmarknaden.

Klas sa...

Lisa: Mumrik Dyksztejn… Obegripligt att personen ifråga inte bytte namn till det.

Mitt potentiella alter ego Anders Wetterqvist skulle kanske i och för sig kunna sno åt sig lite kredd från min kusin Anna "Gärningsmannen är en kvinna" Wetterqvist, men är inte helt säker på att den riktiga Anders skulle uppskatta det.

Klas sa...

Jan: Just do it! Det öppnar ju upp för en helt oanad mängd ordvitsar.

Anonym sa...

Jag tänker ofta på att om min mamma inte hade gift sig hade jag hetat Jan Fack.
Hade jag överhuvudtaget kunna bli rockjournalist då? "Iggy, this is the journalist from Sweden – Jan Fuck."

Anonym sa...

Jag skulle heta Louise Snygg och min sambo Tage Knapp. Kom och lek med oss! (Liksom)

Annars är det bra att köra det klassiska porr-namn-bildningen och då skulle jag heta Nikki Centrum och Nikki Centrum "you don't mess with".

Är inte kombinationen ovanligt förnamn och vanligt efternamn effektivt, som Sulemain Svensson?

Klas sa...

Jan: Du skulle gjort internationell succé. Då hade du antagligen skrivit långa grejer för Rolling Stone och Vanity Fair idag.

JM: Ska genast kolla det med Alessandro Svensson!

Anonym sa...

"Mr Wenner? Mr Fuck is waiting for you in the reception."

Anonym sa...

Bra!

Ja gärna något mycket romantiskt förnamn.

jag funderar på Dolores Persson, Karenina Karlsson eller Sapfo Jönsson.

Klas sa...

Staffan Thorsells klassiska Len Pearson får vi förstås inte glömma.

Anonym sa...

Calle Sundevall hade ett tag den briljanta pseudonymen Samir Chenik. Den var så bra att jag var tvungen att hijacka den till ett par mindre smickrande jobb.

/K

Anonym sa...

Sinister Bengtsson

Anonym sa...

fick ett mejl om att jag absolut skulle lägga in en kommentar här?

Anonym sa...

Hm. Jag med. Vad är detta?

Anonym sa...

Roy! Martin! Tjena! Hört från Annika..?

Anonym sa...

Hallå, har jag kommit rätt...

Ah, hej grabbar, här är jag!

Anonym sa...

Vad gäller det här egentligen?

Anonym sa...

Jag väntar fortfarande på Cecilia Nabokov ska haka på pseudonymfesten. Klas borde väl ha hennes kontaktuppgifter?

Klas sa...

Shit, jag ser att hela Café-gänget och POPs utsände är här. Det var länge sedan man hörde ifrån er, kul att ni dök upp!

Anonym: Jag ska se om jag kan få tag på Cecilia, jag lovar.

Anonym sa...

Jag vet inte om nån minns mig. Men jag skrev ett par notiser åt Café, oftast om roliga djur, i slutet av 90-talet. Ville bara säga hej till Jonny, Roy, Jörgen och resten av det gamla gänget. Jag bor i Skövde nu. Är engagerad i lokalrevyn så mig går det ingen nöd på. Är gift med Ebba Blitz faktiskt. Så kan det gå. Lycka till med boken.

Klas sa...

Hej Mårten, hur skulle vi kunna glömma? Har du någon aning om vad som hände med praktikanten Conny Månsson, han som brukade klä ut sig till Filip Strüwe?

Anonym sa...

Conny är faktiskt orsaken till att jag flyttade till Skövde. Han fixa ett jobb till mig som Copy på Idé-reklam (vi gör mest skyltar till handeln) när Café slutade vara en svensk Loaded. Jag bara VÄGRAR skriva om mode.

Conny har en dotter med Jojo (Johanna) i Excellence men de har tyvärr separerat.

Anonym sa...

Jag är alltid undersöka online för tips som kan gynna mig. Tack!