torsdag 11 september 2008

Bisyssla: skoputs


Jag sitter på kontoret och bygger oändliga berg av ord. Det är ibland ett otillfredsställande arbete. Jag känner ofta ett starkt behov av att göra något mer fysiskt än att sitta och knattra med fingrarna. Frilansjournalistens vardag ger ju tillfälle till meningslösa bisysslor. Ofta slutar det med att man slösurfar eller går ner till 7eleven, fingrar på lite magasin och tittar ifall det har hänt något nytt på hyllan. Efter att ha gjort vändan tre gånger på en dag inser man att man arbetar i en väldigt långsam bransch.

Numera består min bisyssla mest i att putsa mina skor. Det fungerar för stunden. Andra bisysslor jag har funderat på:

Möbelsnickeri
Måla, köpt en duk - men inte dragit ett penseldrag sedan 2005.
Sticka med i-snoddar
Kommentera i andra bloggar

Har ni några tips? Vad gör ni?

13 kommentarer:

Mark Malmström sa...

jag känner igen det där med att ha en längtan efter att snickra möbler. - hugga ved, köra lok, skjuta lerduvor och flå en kanin ligger också ganska högt på listan över saker man lätt kan tänka sig att göra vid sidan av skrivandet. det handlar nog mest om att jag ofta inte alls tycker att det är arbete jag håller på med, utan snarare förströelse. däremot så har jag märkt att det hjälper att bygga in pyssel i nödvändigheterna bredvid jobbet. till exempel dricker jag pressokaffe, för då måste jag pressa själv. ska jag peppra maten maler jag kornen själv. vill jag ha en macka kan det ibland gå så långt att jag köper en sån där baksats och bakar själv, sedan skriver jag medan jag väntar på brödet. symboliken är nästan lika god som brö't.

Anonym sa...

Jag skriver också under på längtan att snickra. Ett tag rekade jag källarlokalerna i mitt hus ifall jag kunde smyga in en verkstad där, samt porrsurfade sticksågar på Blocket.

Det blev inget. Men fantasin lever än.

Anonym sa...

sminkar mig, jag ser inte klok ut efter en hel arbetsdag

Skafferiet sa...

Mark: Hämta tips från GW, han ägnar sig åt att "Skjuta några pyjamasgrisar på åteln bakom ladan plus en halvstor galt" i skrivpauserna.

Brödbak är en väldigt bra sak. Jag har även funderat på att koka sylt. Blir riktigt sugen när man lyssnar på all insyltningsporr i Meny.

Anonym sa...

Jag hamnar i hemmafru-träsket; bakar kakor, lagar stora grytor och broderar.

Skafferiet sa...

Hemmafrusysslor blir det för mig också de dagar jag blir kvar i lägenheten och jobbar. Måste säga att det ändå är tillfredställande, det tar aldrig slut. Putsa, pyssla och min favorit, stryka.

Emma sa...

Syr korsstygn, bloggkommenterar/bloggar, plåtar.

Emma sa...

... och spenderar lite för mycket pengar på play.com och iTunes.

Skafferiet sa...

"Syr korsstygn", intressant. Kanske värt att prova. Vad är fördelarna?

Emma sa...

Fördelar: Man slipper tänka på något annat än hur många stygn det ska vara hit eller dit, man ser något växa fram, man kan göra det samtidigt som man lyssnar på radio, man får göra något med händerna som man i bästa fall kan ge bort eller sätta upp på väggen.

Nackdelar: Man får ont i händerna och i nacken, och så kan man sticka sig på nålen och det går sjukt långsamt.

Skafferiet sa...

Emma: Vad sägs om att skriva pysselboken för journalister? Kommer sälja som smör.

Vilka aktiviteter boostar hjärnan, mjukar upp trötta axlar och böjda ryggar. Det här är boken för dig: Pysselmurveln.

Anonym sa...

Ang. snickra möbler: Jag gick så långt att jag gick in till en tapetserare på Katarina Bangata, Söder, Stockholm, och frågade om jag fick bli lärling på halvtid. "Visst", sa möbelmakardrottningen, "du kan börja om en månad."
Tyvärr frågade hon sin man och han tyckte inte att det var någon bra idé att hon skulle arbeta med en (under den tiden) stilig yngling, så det blev tyvärr njet till slut. Detta meddelade hon dessutom samma morgon som jag skulle börja ...

Ang. korsstygn: Husmoderssysslorna är toppen, men skippa korsstygnen. Gå istället rakt på den mest vidunderliga av konstformer - Knyppling!
Då gör du dessutom en kulturhistorisk gärning! Är du man, 24 år och knypplar, kan du säkerligen få ett eget tv-program. (Om än på Kunskapskanalen...)

eff sa...

http://vimeo.com/1700732

Eventuellt skulle jag kunna föreslå biodling, men det bär mig emot. Jag är rädd att förslaget bara skulle frambringa avsky nämligen.