onsdag 10 september 2008

Vi är facked



Journalisten trillade äntligen ner på hallmattan. I det här numret ger Anders och jag våra bästa tips till frilansare. Så fort jag hittat sladden till min digitalkamera lägger jag upp en liten suddig bild så att även icke fack-anslutna kan ana vad ni annars helt skulle riskera att missa.

På sätt och vis önskar jag att det dröjde ännu längre tills boken släpptes. Allt bygger ju på förväntningar nuförtiden. Man är aldrig så bra som innan man verkligen lämnat ifrån sig något. En skiva som ännu inte spelats in är ju nästan alltid bättre än en som går att lyssna på. Samma sak gäller böcker och artiklar. Vi lever inte i en meritokrati utan snarare i en pre-meritokrati.

11 kommentarer:

stefan sa...

Jag anar en viss nervositet mellan raderna. Boken är ju kanon.

stefan sa...

Haha, jag hann först med att lägga in en bild. Jag är inte så 1.0 som ni vill göra gällande!

Klas sa...

Har vi någonsin påstått något så elakt? Och tack!

stefan sa...

Det är väl mest Anders. När din fru släppte sin senaste bok skruvade han betänkligt på sig när jag (inför en av hans 80-talistbekanta) inte fattade att man kunde se Gossip Girl på nätet typ en sekund efter att det senaste avsnittet sänts i USA. Jag, min idiot, levde i den medeltida tro att man först var tvungen att ladda ner.

Klas sa...

Det är en härskarteknik som du väl ändå måste ha skådat igenom vid det här laget? Allt går ut på att folk som är födda mer än tre dagar före honom att känna sig omoderna. Anders vill symbolisera framtiden. När du tänker på framtiden ska du tänka på honom.

I princip går det till så här:
– Jaha, du har fortfarande teve?
– Jaha, du har alltså åldrats - vad omodernt!!!!
– Jaha, du använder fortfarande toalett?

Han verkar dessutom tro att en robot vilken dag som helst ska komma och diska upp hans tallrikar och kaffekoppar på kontoret…

Mark Malmström sa...

Tror ni inte att den här boken i själva verket kommer att jobba mot sitt syfte? Jag menar, när redaktörerna landet runt läser era tips förstår de genast att den unga journalisten på kontoret inte alls är begåvad, utan enbart en tekniker.
Tack vare er är nu branschen dödsdömd!

Anonym sa...

Jag känner mig förtryckt som måste vänta på eftersändning. Men den rasslar väl ner idag, kan man hoppas.

Skafferiet sa...

Mark. Är inte talanglöshet bara bristande teknik?

Mark Malmström sa...

...smart

Unknown sa...

Vafan, är du också med i det där det ültrasugiga journalistfackförbundet som aldrig lyfter ett finger för journalister utan fast anställning på SR/DN???
Hoppas de pröjsade för intervjun!!...

Men det vet man ju att de inte gjorde.

(Sämst med Svenska Journalistförbundet: Uffe Lundqvists "skämt"teckningar om murveln Nuffe.)

Klas sa...

DJ Brusa Högre Lilla Å: Men man får väl ändå se publiciteten här som synnerligen välriktad? En helsida till alla landets fackligt anslutna journalister. I love it!