tisdag 30 september 2008

Namnbyte

Den vanligaste frågan jag fick under bokmässan var varför jag bytt namn till just Ekman? De flesta som frågade hade uppenbarligen förväntat sig att det varit naturligare med Klas Kong, Klas Chiang Kai Chek eller något annat mer fantasiväckande alternativ.
Svaret är det enklast möjliga, jag är gift sedan ett tag och vill jag ha samma namn som eventuella framtida barn så är det Ekman och inte Ericsson som gäller.

Så varför blev det nu?

En anledning är att det gav en viss trovärdighet till titeln (eller kalla det bara ren och skär cynism, om ni hellre vill).
En annan är att när jag jobbade på RES gick det inte att byta eftersom det alltid fanns någon dyr resa inbokad. Att byta namn är lätt i sig. Att byta namn på en flygbiljett är betydligt svårare efter elfte september 2001.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Och så kan du kalla dig för Klas Ekis Ekman.

Now that would be funny.

Klas sa...

Jag har på allvar tänkt tanken.

Efternamnet Ekman öppnar sjukt många dörrar. Det finns så oerhört många personer man kan låtsas vara släkt med när det passar ens syften.

Anonym sa...

Är du laddad för SUM?

Klas sa...

N'batha: Snarare rädd, tror jag. Men det ska bli sjukt kul. Springer du?

Anonym sa...

Japp. Vi ses där!