tisdag 9 september 2008

Harmoni och bylineangrepp

I gårdagens SID, den härligt magasinsnördiga kundtidningen från Pressbyrån, skrev Peter Smirnakos, min efterträdare på RES, dagbok från redaktionen. De verkade ha det så bra och harmoniskt där nu. De verkade så hela och rena och chefredaktör Johan Lindskog har tydligen börjat spela sin allra mest levnadsglada world music igen. Jag såg välstädade skrivbord framför mig när jag läste texten. Jag såg ett redaktionellt feng shui-landskap breda ut sig på Repslagargatan.
Det värmde mig förstås, det är skönt att de har det bra, även om jag började få en gnagande misstag av att jag var ormen som lämnat detta paradis. Men mest av allt blev jag oerhört avis på deras inplanerade safariresa. Denna planerade safariresa lämnade mig ärligt talat nästan sömnlös. Fuck fuck fuck, här sitter jag och bokar billiga tågbiljetter till Göteborg.

Sist av alla vill jag uppmärksamma Isobels skoningslösa genomgång av Staffan Erfors nya bildbyline - som borde ha varit en gästblogg på Byt Namn! - ett problem vi nu löser med en länk (tack gode gud för den nya tekniken, man kan länka in vilka medarbetare man vill). Väldigt roligt och på pricken, men kan ändå inte låta bli att känna lite med den stackaren, jag minns själv ångesten för kvällspressens bylineplåtningar där jag ständigt försökte återuppfinna nya sätt att inte se tjock ut efter flera år på rockjournalistdiet.
Den ursäkten har i och för sig inte Erfors, men ändå…

Atlas Litterära Tillägg – ALT – verkar för övrigt få en efterföljare. Just nu går det att följa arbetet med tidningens Vi:s litteraturoneshot Vi läser. De verkar ha det väldigt mysigt även där, vilket får mig att vänta spänt på att den ofrånkomliga deadlinehetsen ska komma igång och resultera i hätska utbrott. Är jag en usel människa som hoppas på åtminstone någon i vredesmod krossad kaffekopp?

2 kommentarer:

stefan sa...

Tilläggas bör väl att Erfors första (?) krönika från USA inleddes med meningen: "Som reservofficer i svenska armén måste jag tillstå att jag är lätt avundsjuk på mina kolleger i det amerikanska försvaret."

Klas sa...

Stefan: Wow. Den mannen lirar verkligen i en helt annan division än dig och mig. Inte minst lönemässigt…