onsdag 20 augusti 2008

Sabotage?


Dagens bästa nyhet. En redigerarvikarie klippte, på sin sista arbetsdag, in sig själv på ett foto i Sportbladet. Läs om det på Resumé och Dagens Media. Med tanke på hur journalistvikarier behandlas är det konstigt att det inte händer oftare. Drömde själv om att göra något liknande, men vågade aldrig. Kanske för att personalcheferna på de svenska medierna tycks ingå i en egen Frimurarloge, eller så är jag bara feg.
Frågan är om det klassiska BAJS på Dagens Nyheter var ett liknade vikarieskämt. Det upptåget granskades inte lika grundligt av branschpressen. Kanske dags att ta upp detta cold case igen?

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Bajs" på DN är jag ganska säker producerades av en fast anställd medarbetare. Men något mer vet jag faktiskt inte! Någon annan som gör?

Anonym sa...

Vill även minnas ett klassiskt lokaltidningslöp. En sommarvikarie som hette Jonas Persson gick sin sista dag. Löpet morgonen efter:

"Jonas Persson:
IDAG SLUTAR JAG."

Anonym sa...

Hade det varit något med SJF hade de uppmanat vikarierna till sådana drastiska åtgärder.

Anonym sa...

"Bajs"? Berätta mer för mig som inte vet vad det handlar om.