tisdag 26 augusti 2008

Manilla



Med tanke på att jag är nästintill mingelfobisk var gårdagens förlagsfest på Manilla ändå en ganska angenäm upplevelse. Eftersom Richard Herold har omöjliggjort några framtida inbjudningar, tyckte jag att det var lika bra att passa på att gå dit. Per Wirtén var förkläde den första timmen, därefter kastades jag till lejonen.
Träffade Karolina Ramqvist och Fredrik Virtanen. Fredrik tyckte att Klas paparazzibild av honom och Karolina var i magstarkaste laget. Dessutom ansåg han att han skulle ha en egen tacktext i boken eftersom det var han som lanserat tesen om bra medienamn (vet inte om vi hinner med det).
En annan ny bekantskap var Andreas Ekström (Sydsvenskan+författare). Han kände igen mig från Byt namn!, det närmaste kändisskap jag någonsin kommit (förutom när jag togs för Stefan Raab i Düsseldorf, men det räknas inte). Det visade sig att han hade en dotter med samma namn som min, samt en idé till en Atlasbok. Anneli Jordahl och jag pratade om pocketutgåvan av hennes bok Att besegra fru J (en bok om Elsie Johansson). Kommer till bokmässan i gbg. Anneli berättade att man förr i tiden brukade bli utslängd från Manilla kl 20.00.
Jag hälsade på en massa annat folk också, men kommer bara ihåg Lars Ilshammar, Jane Magnusson, Karin Magnusson, Nils Schwartz, Gunilla Forsberg, Eva Lindeberg och Tina Axelsson. Inte så imponerande. Före 21 åkte jag hem och köpte näsdroppar till en snorig sexmånaders.

2 kommentarer:

Klas sa...

Richard Herold i all ära, men det är ju skandal att Anders och jag inte fick några inbjudningar. Har inte Bonniers koll på ert utgivningsschema?

stefan sa...

Klart att de har koll på utgivningen, men jag tror att man måste ha en tydligare koppling till Bonnier än så.