torsdag 7 augusti 2008

Misstänkt författare

Sent igår skickade vi äntligen boken till vår utomordentliga formgivare Jonas Cramby.

Nu undrar jag när man kan börja slänga sig med författartiteln? Läser på Wikipedia att: "Det anses allmänt att man inte blir författare officiellt förrän man har blivit publicerad av ett förlag eller en tidning." Så det borde vara okej.

Men sedan nämner någon för mig att man inte kan kalla sig författare förrän man har skrivit tre böcker. Har ni hört det? Men eftersom jag ska lämna manus till min nästa bok om tio dagar så närmar jag mig i varje fall.

Men sedan läser jag på Författarförbundet att man ska ha "offentliggjort texter av konstnärligt eller vetenskapligt värde." Hmm, med det kravet är frågan om jag någonsin kommer att bli författare. Fan.

Fast jag kan ändå trösta mig med något nästan ännu bättre. I höstas misstänktes jag för att vara författare till Amberville.

Är du författare?
- Nej, jag är "misstänkt" författare.

Det låter fan mer spännande. Ska trycka det på mitt visitkort.

Inga kommentarer: