fredag 22 augusti 2008

Generation tvättmedel


Tänkte passa på att kasta lite mer bränsle på generationsdebatten, och i synnerhet vår geniala formgivares inlägg. Därför passade jag på att pröva hans "åttiotalister är som tvättmedel"-liknelse hos två experter.

Anders Parment, författare till Generationen Y.

En vän till mig skrev nyligen att "80-talisterna är som tvättmedel, en generation som marknadsför sig själva så hårt att man byter kanal". Håller du med?

– Den tendensen finns helt klart. Och framförallt kan det ta sig de här uttrycken när det är en person som inte är särskilt duktig men ändå presenterar sig som en mycket duktig person – då reagerar man som din vän. Det är mycket vanligare bland 80-talister att marknadsföra sig själv hårt även när det gäller områden och egenskaper där man egentligen inte har någon täckning.

- Vad det beror på? De är uppfostrade med att profilera sig själva och tala om vad de är bra på. Med alla valmöjligheter som de har haft och den hårda konkurrens som finns om uppmärksamhet, betyg, stipendier, i uttagningar etc. så har de varit tvungna att hålla sig framme.

- Men ibland tror jag det kan finnas ett mått av avundsjuka i kommentarer av det slag som din vän uttryckte. Man kanske själv inser att man skulle ha kunnat göra lite fler roliga och intressanta saker om man bara hade vågat marknadsföra sig själv lite mer!



Elaine Bergqvist, författare till boken Härskarteknik.

- När är din vän född? Det är en klassisk kulturell krock och retorik där den befästa jantelagen hos din väns generation gör att 80- talisternas marknadsföring sticker i ögonen hos honom/henne. Visst är jantelagen inte lika befäst och det har med att var och varannan 80-talist har minst en förälder med annan etnisk bakgrund. Att spela piano som en gud och få en komplimang för det bemöts sannolikt inte med "äsch" utan med "tack". Vill man "byta kanal" så säger det mer om förhållandet mellan din vän och 80-talisterna än om 80-talisterna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Touché!

Jag är, naturligtvis, född på 70-talet och jag är, naturligtvis, avundsjuk på 80-talisternas marknadsföringskunskaper.

Men jag är inte ett dugg avundsjuk på vad de flesta av dem säljer.

Anonym sa...

Touché!

Jag är, naturligtvis, född på 70-talet och jag är, naturligtvis, avundsjuk på 80-talisternas marknadsföringskunskaper.

Men jag är inte ett dugg avundsjuk på vad de flesta av dem säljer.