torsdag 9 oktober 2008

Rockande journalistnamn


Till vänster står Markus Larsson, Aftonbladets rockguru och en på alla sätt trevlig människa som jag ska dela DJ-bås med en stund ikväll. (Eventuellt ska vi spela hela Fleet Foxes-skivan från början till slut, eftersom Jan Gradvall hävdat att det skulle vara det perfekta upplägget för den ultimata journalistrockiga skivvändarstunden.) Markus har också ett av mediasveriges minst originella namn.
Vem den festliga tjejen i mitten är har jag ingen aning, men så är det också mannen till höger som är ämne för just det här inlägget.
Innehavaren av Sveriges kanske bästa medianamn, Per Sinding-Larsen, driver PSL, en av Sveriges finaste bloggar. Idag har de Byt namn!-special. Dels är jag intervjuad om det svåra med musikgrupper och namn. För ärligt talat, vem kan påstå att Smashing Pumpkins, Beatles eller Glasvegas är särskilt bra bandnamn, men det har ju visat sig funka ändå. Precis som för exempelvis Kent. Själv tyckte jag att Broder Daniel var ett genialt namn, men vet att många tyckte annorlunda back in the days.

Senare under dagen kommer dessutom den definitiva genomgången av vilka rockjournalister som borde byta namn och, om jag fattat saken rätt, pådjupet-analyser av vad ett namn som Pierre Hellqvist egentligen sänder ut för signaler. Jag väntar spänt!

Inga kommentarer: