måndag 20 oktober 2008

Datorhaveri. Hjälp! HJÄLP!

Är det någon som vet hur man väcker en Apple MacBook som hamnat i koma? I så fall kan du bli min allra bästa vän i världen.

Detta har hänt: Jag satt och jobbade med en text i eftermiddags. Datorn hängde sig. Jag startade om. Datorn visade vitskärm med Apple-logga och står sedan dess bara och tuggar och tuggar och tuggar.

Detta har jag försökt: Flera vanliga omstarter. Kringla+alt+P+R+startknapp. Utplockat batteri (sedan insatt i igen efter en stunds vila). Ännu fler omstarter+tålig väntan. Otålig väntan och diverse slumpvis utvalda svär- och könsord.

Inget har fungerat. Samma dumma mjölkiga skärm. 

Vad ska jag göra?


P.S. Om någon undrar så skrivs alltså inte detta på min egen dator.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som hårddiskkrasch. Bäst att ta till någon som sysslar med data recovery. Har du tur går det att fixa.

Gunilla sa...

Jag råkade ut för en hårddiskkrasch för en tid sedan. Skärmen innehöll blott en mapp med ett blinkande frågetecken. Inte kul.

Jag försökte med diverse tricks som jag läste mig till på nätet och som verkade stämma, t ex här och här. Tyvärr hjälpte inget.

Ändå hade jag gott hopp om att allt skulle funka, särskilt efter att ha läst "Andas ut – chansen är stor att det inte är något allvarligt fel med din Mac" på MacWorld-länken ovan.

Tog datorn till Apple Stores Genius Bar + Tekserves data recovery service i New York. Ingen kunde hjälpa mig. Skickade den till Drive Savers i SanFran, hjälpte tyvärr inte heller trots att de brukar kunna klara även hopplösa fall.

Kanske är ditt problem inte lika allvarligt. Men mitt råd är som "anonyms" – gå till en sådan service, vad det nu finns för några i Stockholm, och OBS! Gör så lite som möjligt själv tills dess.
Jag vet inte alls varför min dators hårddisk kollapsade (den var inköpt för mindre än ett år sedan och jag gjorde inget underligt, vad jag vet, innan detta hände) men det enda jag kan gräma mig över är att jag själv försökte fixa problemet, OM det nu gjorde det hela värre.

Nu fick du ett "worst case scenario" så kommer det säkert att åtminstone bli bättre för dig.
Hoppas att du till skillnad från mig hade gjort back up! :-)

Lycka till,

Gunilla

Klas sa...

Anonym och Gunilla: Damn! Då bär det iväg så fort stället öppnat.

Klas sa...

Och tack! Även om det hela känns lite deprimerande just nu.

Anonym sa...

Låter hårddisken konstigt när du startar datorn? Plocka ut disken och koppla in den som extern disk till en annan dator, det brukar vara en bra början. Fungerar den inte då har vi med största sannolikhet lokaliserat problemet till just disken.

Anonym sa...

Rekommenderar två av de mindre kända, men enligt min mening absolut bästa, mac-service-ställena i stan: Macrent högt upp på Birger Jarlsgatan samt Macfixaren nära uni.

Gunilla sa...

Ja, Macfixaren kan jag också rekommendera. Nu har jag inte varit där på många år, men jag antar att det är samma killar som jobbar där som förr. Toppenställe! De räddade innehållet på en hårddisk åt mig en gång (fast samma resurser som Drive Savers har de näppeligen...).

Anonym sa...

Gudomlig rättvisa?

stefan sa...

Det var jag som med mina psi-krafter tog burken ur bruk. Värt att tänka på nästa ggn ni beslutar att dricka champagne utan mig!

Klas sa...

Alla (utom möjligtvis sista anonym): Tack för hjälpen! Nu är datorn inlämnad och förhoppningsvis räddad.

Stefan: Jag retades bara med dig. Champagnen finns kvar.

stefan sa...

Puh.

Anonym sa...

Var lämnade ni in den?