torsdag 23 oktober 2008

En fråga om klass, kanske

Jag är mycket oroad över det här att både Klas och min dator har kraschat inom en vecka, det är nästan lite spökaktigt. Våra följedragare var inte direkt några medierookies. Klas MacBook har till och med långt fler flygtimmar än vad jag har. Den har sett flodhästar och elefanter och nästan nått Machu Picchu. Jag har inte haft ett lika kärleksfullt förhållande till min lilla LG, även om jag faktiskt skrev en krönika i Bon en gång om hur attraktiv den var. Men på senare tid har kärleken falnat. Kanske är det Mac vs PC-grejen. Mac-användare tenderar att utveckla ett nostalgiskt förhållande till sin dator.

På grund av min uppväxt skulle jag aldrig kunna skaffa en Mac. Jag såg knappt en Appledator innan jag flyttade till Stockholm. Det är väl på sätt och vis en klassfråga, eller? Eller kanske ännu tydligare, land vs stad?

Vilket kanske förklarar varför Klas lade in sin på rehablitering medan jag tog ut min i skogen och sköt den.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Inte heller jag - utflyttad gästrike med simpel bakgrund - hade sett en mac i verkliga livet innan jag flyttade till Stockholm. Jag tyckte det verkade vara ytterst mystiska prylar för märkvärdiga människor, och förhöll mig kallsinnig. Men så en vacker vinterdag i januari 2001 tog jag, efter att först ha funderat på att köpa ännu en Dell men blivit idiotförklarad av mitt jobbs teknikchef, steget över till Jobsland. Jag har aldrig sett bakåt efter det.

Så jo, du kan.

Skafferiet sa...

Jag föll dessvärre för en Dell, men den hade ju fingeravtrycksläsare och pekskärm - japp, jag är nog inte redo ännu. PC-nörden inom mig är fortfarande stark.

Jag har ännu inte kommit till stadiet då man betalar mycket mer för något sämre.

Anonym sa...

Den dagen Apple bygger in en fingeravtrycksläsare i min dator börjar jag skriva på papper igen.

Skafferiet sa...

Haha, vad ska jag säga? Teknik är roligare än image.

Anonym sa...

...inte skaffa en Mac? Jag baxnar!

stefan sa...

Men att säga att pc ligger i framkant tekniskt... det är väl ändå att ta i. Det enda som talar för pc är spelen.

Klas sa...

Stefan: Anders anser att beviset på att PC:n ligger i teknisk framkant är att han använder den. Detta tankesätt appliceras på allt från skor till hygienartiklar:

"Eldorados billiga toapapper… Teknisk framkant!".

Anonym sa...

Dra på trissor! Anders skriver om robotar, japanska el-konstnärer och använder PC!

Skafferiet sa...

Björn: Vad menar du? Både Yoshi och de flesta robotutvecklare använder PC, såklart. De flesta robotar går på Windows.

Anonym sa...

Anders:
Det må vara hänt, men nu var det ju det där med teknisk framkant. Du som nyfiken tekniknörd borde ju tagit till dig Apples förträfflighet precis som du lagt märkte till Yoshis fantastiska verk.

Vad robotutvecklarna har för någon ursäkt vet jag inte!

(Obs, hela detta inlägg är skrivet med glimten i ögat.)

Anonym sa...

Heja Anders. Hela Mac-hysterin är tröttsamt, absurt och internt. Det förvånar mig att du hittills har stått pall. Chapeau!