tisdag 28 oktober 2008

Konsten att göra en lista

På senare tid har jag talat mycket listor. Jag älskar listor. Att göra listor har nästan blivit ett självändamål. För listfetischister som mig finns det ju bara en bibel, David Allens Få det gjort!: svart bälte i vardagseffektivitet. Men den är ganska hardcore, skulle nog säga att man klarar sig bäst med ett par grundläggande tips:

Sönderdela
Var aldrig abstrakt, alltid konkret. Sönderdela alla uppgifter i sina beståndsdelar.

Få en bra start
Börja dagen med många lätta saker, det är få saker som motiverar så mycket som att stryka halva listan på en timme. Flyt.

Misslyckas inte
Gör inte omöjliga dagslistor. Att allt för ofta misslyckas med sina mål sänker motivationen.

Skilj på uppgifter
Gör olika listor för kortsiktiga och långsiktiga mål. Allt på arbetslistan bör kunna klaras av inom en dag.

Någon som har fler tips?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ha rutor för avbockning, det ger extra tillfredsställelse. Ha också under-rutor för beståndsdelarna.

(I'm all about gratification.)

Skafferiet sa...

Julia: Helt sant. Just det där med belöningar är en hel vetenskap i sig.

Anonym sa...

För mig funkar det att skriva på förmiddagen (när jag är fokuserad) och ringa/ha möten på eftermiddagen.
För mig är det dessutom oslagbart att gå upp tidigt. Tyvärr, måste jag tillägga eftersom jag älskar att sova på morgonen.