torsdag 17 juli 2008

Om vikten av färg



På Bon var alla katter grå. Eller rättare sagt, man klädde sig helt i svart. Dessutom var det helt tyst, det såg ut som att man klivit rakt in på scen under en Kraftwerk-konsert när man skulle hämta något från skrivaren som stod placerad alldeles bredvid dem. När man närmade sig såg de upp med arg blick som om man klampat in med en bergsprängare som spelade ”Fight for your right to party” på en minnesgudstjänst. Jag började använda välingångna sneakers varje dag för att inte störa dem mer än nödvändigt.
Tiden på Bon har präglat Anders mer än han vill erkänna – den enda gången jag sett honom i något färgglatt har det varit en fluga. Men eftersom han alltid tar tillfälle i akt att försöka reta mig över min påstådda brist på klädstil så tänkte jag ta tillfället i akt att lära honom lite om vikten av färg.
I förra veckan fanns det en artikel om oss i Göteborgs-Posten och till min stora glädje såg jag att bilden fokuserade på mig och min lila tröja. Anders likbleka drag och Six Feet Under-klädsel lämnades suddig i förgrunden. Det hela blev ännu roligare eftersom Anders dagen innan såg sig tvingad av att ha ett litet utvecklingssamtal med mig om vikten av att bära skjorta på bild.
Now it’s payback time Anders!

Läs och lär:


• Stick ut
Är ni två eller fler som ska porträtteras – se till att din klädsel sticker ut antingen genom färg, form eller på något annat sätt som gör att du markerar dig gentemot de andra på bilden.

• Undvik svart
Visserligen det enklaste sättet att framstå som välklädd och kontrollerad (läs: tråkig), men på bild riskerar du att hamna i skuggan av folk som inte är rädda för de pastelligare delarna av paletten.

• Våga släpp sargen
Okej, det märks inte på bilden – men gosse, din rädsla för jeans, t-shirts och allt klädmode lanserat efter the jazz age börjar bli lite överdriven vid det här laget. Precis som din rädsla för färg. Livet är inte enbart kön in till Herrummet på Spy Bar. Svarta kläder is nice, but svarta kläder can stop you – from getting allt the things in life you want to.

Inga kommentarer: