torsdag 24 juli 2008

Ju positivare Gudsbild, desto bättre sexliv!




Lite utanför ämnet för den här bloggen, men nu i högtrycksvärmen så måste även den här bloggen slå upp något spektakulärt och underhållande för att hålla besöksstatistiken uppe.

Jag vill bara tillägga att jag faktiskt inte skrev krönikan om sex och religion (ang inlägget nedan) för att provocera kristna, vilket en evolutionist som jag själv i och för sig kunde ha gjort. Men så var inte fallet, det ligger nämligen sanning i teorin. Inte långt efter Kristi brud-incidenten fick jag nämligen det här mejlet av en anställd vid Stockholms katolska ärkestift:

”Hej,
ett antal personer har mailat över din krönika om religion och sexliv till mig. Men frukta intet- alla tycker att den är jätterolig. Vill bara ge en liten kommentar. För ett antal år sedan skrev jag en artikel utifrån en sociologisk studie som en katolsk präst och sociolog i USA, f Andrew Greeley, gjort. Han var så less på att i alla sammanhang få höra att katoliker lider så av kyrkan skulle ha så negativa hållning till sex, att han beslöt sig för att ta reda på hur det verkligen ligger till.

Resultatet var väl inte så kul för de som vill hålla fast vid sina fördomar... Katoliker hade sex betydligt oftare än andra, något som var särskilt markant ju äldre folk blev. Dessutom experimenterade de (vi) mer, hade sex utomhus, köpte sexiga underkläder osv i betydligt större utsträckning än folk av annan religion eller icke-troende personer. På den negativa sidan låg att katoliker la så stor vikt vid sexlivet. Alltså: katoliker med bra sexliv mådde mkt bättre än andra med bra sexliv och tvärtom. Katoliker med uselt sexliv mådde sämre än andra som inte fick till det så ofta.

Avslutningsvis: Han konstaterade dessutom att ju positivare Gudsbild, desto bättre sexliv!

Vänliga hälsningar,
XXXXXXXXXX”

5 kommentarer:

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Det bådar ju ytterst illa för de katolska prästerna.

Skafferiet sa...

Ännu mer för gosskören.

Anonym sa...

Katoliker knullar som kaniner?
What’s new?

Kul att dom har sex ofta och gillar att experimentera.
Fortsätt gärna experimentera, men helst inte på barn.

stefan sa...

Jag gillar mest passagen "frukta intet". Jag tror att jag ska börja använda det.

Anonym sa...

Many thanks!