torsdag 29 maj 2008

Murvelmat med Per Styregård



Vi är otroligt stolta över att presentera vår första gästrådgivare på den här bloggen. Per Styregård är, som många av er säkert känner till, chefredaktör på Sveriges bästa och mest ambitiösa mattidskrift Gourmet. Per har även ett CV som många av oss skulle fritera vår ena njure för. Utbildad på jesuitskola, skolad musiker, rest världen runt och är som sagt vin- och matexpert av rang.

Per ska vara vår cicero när det kommer till den ädla konsten att äta och dricka rätt. Kanske en av journalistyrkets allra viktigaste uppgifter. Häromåret skrev Klas och jag en artikel om just det här, och ingen beskrev då matkonstens betydelse bättre än Jan Gradvall:

”Förhållandet till mat i media i dag påminner om förhållandet till musik i början av 1970-talet. Avancerad och närmast vetenskaplig kokkonst hyllas förbehållslöst på samma sätt som symfonirock gjordes då. Ju mer komplicerat, desto bättre. Man håller upp ett provrör med reducerad anka mot ljuset och tycker det är bländande katalansk kokkonst. Eller häpnar över glass som smakar bacon & ägg.

När man först börjar skriva om popmusik vill man stå längst framme vid scenen. Ju längre man håller på, desto längre bak i lokalen hamnar man. Till slut sitter man i restaurangdelen. Med ett svällande midjemått”

Tips med Per kommer imorgon. Först ut är drinkar.  

Vilken är egentligen den mest journalistiska drinken någonsin? Vad tycker ni?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Så blir han ju bra på bild också den där Styregård.

Bästa drinken måste väl vara sprit (någon slags stark sort)+is och inget annat. Inte Pina Colada i alla fall som jag drack när jag var "liten" och inte kände till några andra drinkar.

Skafferiet sa...

Ja, glömde lägga till på listan att han är snygg också.

Väldigt fin blogg du har, den ska jag läsa.

Olle Lidbom sa...

I samma härad: Jag gjorde den här listan för något år sedan.

stefan sa...

Historiskt sett måste jag hålla med jenny maria: sprit (alternativt vad som helst med alkohol i). Nu måste det väl snarare vara något mer sofistikerat.

Klas sa...

Jag håller också med Jenny Maria om den rena spriten med is, men för att inte diskussionen ska gå i stå kör jag istället till med Ginger Ale. Det är det oundvikliga valet när journalisten försöka komma till rätta med supandet.

Lidbom: Gillar verkligen den där listan, framöver ska vi sammanställa en motsvarande för frilansare.

JKL sa...

Babels Daniel Sjölin gillar iaf portvin. Och favoritdrinken är tydligen kaffe och calvados. Men då är ju han författare också, hmm.

Anonym sa...

Jag skulle hålla visky-soda som den mest klassiska "drinken". Pjolter, som det heter i Noreg.

Anonym sa...

Bra där Jenny Maria, ren sprit är hederligt. Men skippa isen, den vattnar bara ur drinken när man dricker långsamt.

Anonym sa...

Tack Anders!

Ja Per - det vore ju förargligt. Man skulle kunna göra isbitar av sprit för att undvika spädning.

Anonym sa...

Vadå, finns det någon annan dryck än champagne?!