lördag 10 maj 2008

Rätt stil?




Igår hade vi inte bara möte kring omslaget utan även med den vardande stjärnfotografen Martin Vallin som ska fotografera oss.

På fredag smäller det.

Frågan vi då ställer oss är, hur ska en modern journalist se ut? Bruce Springsteen eller Gordon Gecko? Journalister är dock inte kända för att ha bra smak. Jag tror trenden redan sattes på journalistutbildningen. Då blev det väldigt tydligt att Göran Greider är journalistfackets Karl Lagerfeld. Modevärldens svarta är hos murveln rödrutigt. Frisyrmodet har hämtats från Gulag.

Man bör även som murvel undvika söta parfymer. Om du doftar av vanilj, äpple eller något annat fräscht så klipper Journalistförbundet ditt presskort. Helst ska du dofta av lika delar svett och granbarr för att kännas som en trovärdig journalist.

Vad tycker ni om murvelstilen? 

5 kommentarer:

stefan sa...

Jag älskar oldschool-murvelstilen! Däremot har jag alltid hatat att det är den grävande, muttrande murveln (självklart en man) som är ikonen mot vilken all journalistik mäts. Men det är ju inte deras fel, utan journalistkollektivet som satt dem på piedestal.

Skafferiet sa...

Jag är inte så säker. Jag tycker det delvis är deras fel eftersom de själva på ett väldigt självgott sätt ser sig som fanbärare.

Annina beskrev det ganska kul här: http://shampoorising.typepad.com/shampoo_rising/2008/03/det-kallas-fril.html

stefan sa...

Absolut, det rör sig om stora egon, men det skulle inte funka om inte den stora massan stod i givakt. Det är som en religion: utan tillbedjare dör gud[arna]. Å andra sidan är jag inte så lockad av en journalistkår som har, säg, Blondinbella som förebild.

Skafferiet sa...

Underskatta inte Blondinbella. Hon är bara 17 år. Klas och jag talade om henne när vi åt frukost på Nordic i morse. Hon är kvinnan 2.0.

stefan sa...

Jag varken under- eller överskattar henne.