måndag 3 november 2008

Två män och en tidning


Förra veckan var det lanseringspartaj för den nya Egmont-tidningen Food. Männen bakom mattidningen för män heter Mattias Falk och Anders Olsson. Här berättar de lite om receptet bakom Food.

När fick ni idén till tidningen?
Under ett toalettbesök i augusti förra året var Olsson utlämnad till den enda litteratur som fanns tillgänglig – ett gäng mattidningar. Efter besöket (som för övrigt gick väldigt bra) frågade han sig varför han inte var intresserad av lektyren, trots att han är intresserad av mat. Slutsats: Det finns massor av mattidningar, men ingen vänder sig till män.
Eftersom vi på firma Olsson & Falk länge har varit övertygade om vår egen förträfflighet – men inte haft ett forum där vi kunnat uttrycka den – så tog vi chansen.

Hur säljer man egentligen in en tidning?
Med en tydlig idé, en konkret och realistisk budget, en affärsplan, en fil kand i Powerpoint och ett aldrig sinande tålamod, så räcker det med åtta månaders tjat – sen är man hemma.

Finns det någon fråga som förlagsledningen alltid ställer som man ofta förbisett som journalist?
“Visst, men frågan är vilket nettoresultat det ger på TB2-nivå.”

Hur gick marknadsundersökningen till?
Olsson frågade Falk om det var en bra idé. Falk svarade ja. Resultat: 100 procent av män i åldrarna 28-30 vill läsa en tidning om mat.

Vilken tidning skäms ni över att ni läser?
Olsson: Lantliv – snickarglädjepornografi majore.
Falk: FOOD – jag har läst den alldeles för många gånger för att kunna hålla mitt galopperande ego i schack.

Vad har ni för strategi för att komma över en eventuell flopp?
Flopp? Vi säger som General Patton: Failure is not an option.

1 kommentar:

Anonym sa...

jag gillar sista raden.