tisdag 25 november 2008

Arbete och sånt...

Igår besökte jag SweCults konferens i Linköping. En hel del kulturekonomi, bland annat av den fd kulturjournalisten Tobias Nielsén och Emma Stenström som tillsammans driver den intressanta bloggen med samma namn. Emma är förresten ordförande för SweCult.

Jag tycker det är lite märkligt att konstnärer ofta beskriver sin arbetssituation som unik och extra utsatt. Den att hela tiden arbeta som frilans och med tillfälliga projekt. Det måhända att villkoren är extra dåliga för konstnärer, men det är ju faktiskt så att de arbetar på ett sätt som allt fler människor kommer göra - inte minst i mediebranschen så som vi beskriver i boken. Felet är att man inte ser styrkan i detta utan hela tiden fokuserar på de negativa aspekterna, som naturligvis inte bör ignoreras. Men som jag ser det finns det långt fler möjligheter att arbeta på detta sätt än nackdelar. Den viktigaste är att ha kontroll över sitt eget arbete.

Jag tror det är fel att endast betrakta frilansaren är en produkt av en negativ marknadsutveckling. Jag tror att fler helt enkelt föredrar att arbete som frilans och på projektbasis. Åtminstonde är det den känsla jag får när jag talar med fast anställda vänner. De talar alla om att det snart är dags att gå vidare.

3 kommentarer:

Klas sa...

Det enda negativa med att vara frilans är att man får en så jävlig chef.

Anonym sa...

... Och så är det inte så många som kommer på personalfesten.

taruncadwell sa...

5 steps to make money from sports betting and gambling
1. 사천 출장마사지 Betting sites are a great way of investing and 경주 출장마사지 learning. With online betting 순천 출장마사지 sites, you will enjoy a smooth transition, the ability to bet 1xbet 먹튀 on football หารายได้เสริม matches and