fredag 23 maj 2008
Titlar
På tal om titlar i bokens del 6, Att göra succé. Jag har fått en ny titel: biträdande förläggare. Vad det betyder för det fortsatta arbetet med boken är för tidigt att säga. Jag utgår dock från att ni kommer att visa tillbörlig respekt nästa gång vi ses.
torsdag 22 maj 2008
Klas återvänder från tystnadens rike
• Nu har jag haft min första mardröm om boken. Lite kort så gick den ut på att någon som såg väldigt mycket ut som SJF:s Arne König attackerade mig och bad mig veta hut. Han pressade mig om varför vi skrivit den hemska boken. Jag fick inte ur mig mer än att det var en överlevnadsguide för alla som inte kvalificerar sig för Journalistförbundet. Ett svar som, för alla som inte får facktidningen i brevlådan, syftar på debatten inom nämnda förbund om hur man ska få in alla som inte riktigt går att definiera som journalister utan bara nästan. En grupp som mer och mer börjat omfamna alla vi som inte har eller eftersträvar fast anställning på en fack- eller dagstidning.Det hemska med drömmen var inte att Arne König-look-a-liken var så arg, utan att jag tvingades försvara mig iklädd en skjorta som hade en stor, smetig lattefärgad fläck på bröstet. Detta fick mig att svettas ymnigt.
Vad betyder det?
Och varför känner jag mig hotad av valrossmustascher?
• Om inlagan: När vi först började skissa på boken så satt Anders och jag ganska mycket och bläddrade i "The official preppy handbook". Det känns som att vi börjar hamna ungefär där vi startade, formmässigt. Det känns fint.
• Lite mer om plåtningen med Martin Vallin: Begåvning är att kunna få någon som ser så alldaglig ut som mig att nästan se cool ut.
Inlaga

Jonas har skissat lite snabbt på inlaga. Tvåspalt och färgad ram. Jag tycker att det borde gå att göra, men ska kolla vad tryckerierna tycker (främst om den utfallande färgramen, fick just göra om en inlaga med utfallande bilder, funkar inte med vissa format tydligen).
Uppdaterat: Mail till Scandbook:
Hej Johan,
jag har en tryckfråga ang en kommande bok. Jag antar att man kan göra en inlaga som bifogad bild? Jag har två frågor om detta:
1. Vilka format ska man undvika? Jag tänker främst på den utfallande ramen och vår tidigare diskussion om "Allt mitt är ditt".
2. Hur mycket dyrare är det, mellan tummen och pekfingret, att trycka tvåfärg i inlagan.
Vi hörs,
/stefan
Och svaret:
Hej Stefan vi kan ej trycka tvåfärg tyvärr.
Hej Mats,
kan ni trycka tvåfärg i inlagor (se bifogad bild)? I så fall, kan du
ge mig en fingervisning om hur mycket dyrare det är?
I övrigt är det en textbok som ska tryckas på "vanligt" papper.
/stefan
Och svaret:
Hej Stefan!
Vi kan trycka i färg från ark. Det är mycket svårt att gissa hur mycket dyrare det blir. Om jag måste gissa skulle jag säga + 15 % men skicka mig mera spec. så kan du få ett pris.
tisdag 20 maj 2008
Viktor&Rolf
Rosa revisited
Rosa verkar vara en trend. Det här omslaget skickades just till tryck, helt oberoende av Jonas C:s skiss till ert omslag! En ytterligare knorr: en av författarna är nedan omskrivna Göran Greider. Han beskrev omslaget (sitt) så här i ett mail till mig (valet stod mellan rosa och mer diskret sv/v+rosa rubrik):
Ser verkligen kul ut - litet sjabbigt skivomslag över det.
måndag 19 maj 2008
lördag 17 maj 2008
Stars
Igår var vi i Martins studio och tog pressbilder. Klas benämnde det som "den bästa dagen i min karriär"
Bilder kommer snart.
Bilder kommer snart.
tisdag 13 maj 2008
Sisyfos
Idag var jag på Radiohuset och pratade om science fiction i P3 Populär. Av ett oerhört märklig sammanträffande råkade jag träffa min gamla radiolärare Mikael Wenger från Södra Vätterbygdens Folkhögskola utanför Radiohuset. Han var där med en liten klass pinfärska journaliststudenter på studiebesök.
Han var av någon anledning oerhört förvånad över att jag livnärde mig som frilansjournalist. När jag talade om för honom att jag tjänar bra med pengar och att frilansandet är framtiden fnös han bara. Jag tog det som ett tecken på att han fortfarande proklamerar den fasta anställningen.
Jag såg på de stackars eleverna föreställde mig hur han ledde dem rakt ut i LAS-träsket. Mot undergången.
LAS är ett Sisyfos-arbete. Efter att i lite mer ett halvår ha jobbat in dig på en redaktion slits du ut och får börja om från början på en ny liten lokalstation/tidning någon annanstans utan att ta dig fram en millimeter i karriären. Det är som att bara läsa A-kurser på universitetet år ut och år in. Du kommer aldrig framåt. Dessvärre har flera av mina gamla klasskamrater gått ner sig i detta träsk eller givit upp på grund utav det.
Jag vet att mina gamla journalistlärare kommer hata mig för att jag skriver den här boken. Men det kan de ha. De gör ändå mer skada en nytta, så som jag ser det.
Han var av någon anledning oerhört förvånad över att jag livnärde mig som frilansjournalist. När jag talade om för honom att jag tjänar bra med pengar och att frilansandet är framtiden fnös han bara. Jag tog det som ett tecken på att han fortfarande proklamerar den fasta anställningen.
Jag såg på de stackars eleverna föreställde mig hur han ledde dem rakt ut i LAS-träsket. Mot undergången.
LAS är ett Sisyfos-arbete. Efter att i lite mer ett halvår ha jobbat in dig på en redaktion slits du ut och får börja om från början på en ny liten lokalstation/tidning någon annanstans utan att ta dig fram en millimeter i karriären. Det är som att bara läsa A-kurser på universitetet år ut och år in. Du kommer aldrig framåt. Dessvärre har flera av mina gamla klasskamrater gått ner sig i detta träsk eller givit upp på grund utav det.
Jag vet att mina gamla journalistlärare kommer hata mig för att jag skriver den här boken. Men det kan de ha. De gör ändå mer skada en nytta, så som jag ser det.
måndag 12 maj 2008
Breakfast of champions
I morse möttes Anders och jag på Nordic Light Hotel för att utnyttja några gamla frukostbiljetter vi fått i samband med en fest som anordnades av fina arkitekturtidningen ForumAid. Samtalet gällde marknadsföringen av boken och hur vi ska få den att nå ut till åtminstone ett par kretsar som i allmänhet brukar anses vara totalt olika. Vi tror att vi lyckats utarbeta en rätt bra linje, mer säger vi inte idag. Däremot kan vi lova en ordentlig utvärdering strax efter att boken släppts. Om hur vi tänkte och hur saker i själva verket blev.
lördag 10 maj 2008
Rätt stil?

Igår hade vi inte bara möte kring omslaget utan även med den vardande stjärnfotografen Martin Vallin som ska fotografera oss.
På fredag smäller det.
Frågan vi då ställer oss är, hur ska en modern journalist se ut? Bruce Springsteen eller Gordon Gecko? Journalister är dock inte kända för att ha bra smak. Jag tror trenden redan sattes på journalistutbildningen. Då blev det väldigt tydligt att Göran Greider är journalistfackets Karl Lagerfeld. Modevärldens svarta är hos murveln rödrutigt. Frisyrmodet har hämtats från Gulag.
Man bör även som murvel undvika söta parfymer. Om du doftar av vanilj, äpple eller något annat fräscht så klipper Journalistförbundet ditt presskort. Helst ska du dofta av lika delar svett och granbarr för att kännas som en trovärdig journalist.
Vad tycker ni om murvelstilen?
fredag 9 maj 2008
Rosa drömmar

Anders vill absolut ha ett rosa omslag (sammet). Vet inte varför. Är det mer kvinnligt? Jag tycker inte det. Snyggt? Helt ok. Mer säljande? Mycket osäkert. Kaxigt? Absolut.
Faran är att man bara ser färgen, i den svart-vita varianten var texten tydligt i fokus. Här är det onekligen färgen.
Vad tycker ni? Den som först kommer med smart feedback får ett ex av Anneli Jordahls Klasspocket i nytt, brutalt utförande.
tisdag 29 april 2008
Omslag

Nu hoppar vi ordentligt i tiden. Men så här ser omslaget ut just nu. Formgivet av Jonas Cramby som tidigare gjort Josefin Ekmans bok Rockabilly, men nu är mest känd som joggarbloggaren Jonas av Arabien.
Innehåll
Är det här en bra "säljtext"?
Journalistyrket fortsätter att locka ungdomar på väg ut i arbetslivet. Men vad krävs egentligen för att slå sig fram? I boken Byt namn och andra sätt att lyckas som journalist ger frilansjournalisterna Anders Rydell och Klas Ericsson råd till de som vill in på en av Sveriges mest konkurrensutsatta jobbmarknader.Ungdomar kanske låter lite fåningt?
Byt namn och andra sätt att lyckas som journalist är en självhjälpsbok som lär läsaren att bemöta en cynisk medievärld med dess egna metoder. Men det är inte bara en överlevnadsguide. Det är en bok om vägen till framgång – och ett bättre liv.
Presentationer
Stämmer det här?
Anders Rydell, 26 år, är frilansjournalist och framtid- och innovationsredaktör på Bon Magazine. Han skriver krönikor för bland annat Forum AID, Veckorevyn och Din Teknik. Klas Ericsson, 32 år, är frilansjournalist med ett förflutet som redaktör på tidningarna Res och Café. Han skriver bland annat för Damernas värld, Sonic och Bon.
fredag 12 oktober 2007
Genomläsning #1
Just nu är det första utkastet på genomläsning och vi väntar alldeles strax in de första reaktionerna. Därefter putsar vi klart på texten och sedan får Stefan läsa. I samma veva lägger vi upp ett första provkapitel på bloggen, så att även ni får ta ställning och komma med synpunkter.
tisdag 2 oktober 2007
Forskning stödjer oss
Journalistikprofessorn Kent Asps nyligen presenterade antologi "Den svenska journalistkåren" stödjer vårt bokprojekt på en rad områden. Eller snarare han belyser journalistikkårens realitet och problem - vi berättar om hur man går runt dem.
Här är några av bokens slutsatser:
- Journalistyrket är ett yrke för medelklassens och akademikernas barn.
- Stockholmskoncentrationen har ökat 4 av 10 arbetar i Stockholm.
- Andelen kvinnor har ökat kraftigt i journalistkåren idag är hälften kvinnor.
- Journalister har ett överraskande stort förtroende för just politiker.
Återkommer med mer om detta.
Här är några av bokens slutsatser:
- Journalistyrket är ett yrke för medelklassens och akademikernas barn.
- Stockholmskoncentrationen har ökat 4 av 10 arbetar i Stockholm.
- Andelen kvinnor har ökat kraftigt i journalistkåren idag är hälften kvinnor.
- Journalister har ett överraskande stort förtroende för just politiker.
Återkommer med mer om detta.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

